DEEL OP:
Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is meer dan een mooi logo en de tekststijlen die je aangereikt krijgt wanneer je een tekst in het programma Word aan het typen bent.
Volgens Wikipedia is een huisstijl: De huisstijl van een organisatie of bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie naar buiten toe […] een huisstijl is de visuele identiteit van een organisatie
Oké…
Ik zal deze term hier uitleggen aan de hand van een muziekstuk of band. Dus: stel je eens even voor dat jouw huisstijl een muziekje is. Zo’n lekker deuntje of refrein dat in je hoofd blijft hangen, zelfs als je de radio uitzet. Dat je fluit zonder dat je er erg in hebt. Dat je herkent wanneer je alleen de intro nog maar hoort.
Dat is wat een huisstijl voor je bedrijf kan doen. Je merk blijft hangen en wordt snel herkent wanneer iemand je logo of kleuren combinatie ziet. Je bedrijf valt op tussen de massa door zijn of haar unieke persoonlijkheid, net als die een bekende muziekband.
De verschillende bouwstenen
Voor het maken van muziek of een band heb je verschillende onderdelen nodig die goed samengaan. Verschillende muzikanten, een lichtshow, een tekstschrijver, et cetera. Samen maken ze die herkenbare muziek en hebben een goede uitstraling op hun publiek. Zo zijn er ook verschillende bouwstenen nodig om een goede huisstijl neer te zetten:
1. Het logo is als de herkenbare openingsriff
Je logo is het pakkende intro dat je meteen laat weten welk nummer er wordt gespeeld, de handtekening van jouw bedrijf, de indruk die blijft hangen. Denk maar aan de ‘M’ van McDonald’s of het appeltje van Apple. Een goed logo vertelt een verhaal, zoals de krachtige swoosh van Nike dat beweging en dynamiek uitstraalt. Het moet overal te herkennen zijn, zelfs zonder de bedrijfsnaam eronder.
2. Het kleurenpalet zijn de verschillende instrumenten in je band
Rood is die geweldige gitaarsolo vol passie en energie die iedereen op zijn luchtgitaar meespeelt. Het blauw van je huisstijl is de betrouwbare beat van de baslijn waar je als klant op kan vertrouwen. Samen zijn zo je huisstijl kleuren helemaal in harmonie en brengen je publiek in de juiste sfeer.
Kijk naar Coca-Cola; hun kenmerkende rood roept emoties op van plezier en gezelligheid. Het kleurenpalet van een huisstijl is niet zomaar gekozen, daar is goed over nagedacht.
Extra tip: ontdek binnen 10 minuten hoe goed jouw kleuren voor je werken.
>>Ontdek hoe je kleuren gebruikt in je huisstijl door het maken van deze gratis test
3. De typografie is de tekst van je nummer
Typografie kun je zien als de tekst van je nummer. Een tekst kan serieus en strak zijn, als een ingetogen ballad, of speels en krullerig als een vrolijke meezinger. Ze vertellen het verhaal van jouw merk en net zoals bij een goed lied, moet het publiek de boodschap oppikken en meezingen.
Lettertypes lijken misschien triviaal, maar ze bepalen wel de toon van jouw boodschap. Het strakke en moderne lettertype van Google past goed bij hun innovatieve imago, terwijl Disney‘s sierlijke lettertype een gevoel van magie oproept. Kleine details, maar groots effect.
4. De spectaculaire lichtshow tijdens een concert zijn de grafische elementen en beelden
Beelden en grafische elementen? Dat zijn de spectaculaire effecten tijdens je liveoptreden. Ze ondersteunen de melodie, voegen diepte toe en zorgen ervoor dat je publiek blijft kijken. Denk aan de spectaculaire lichtshow bij een concert; het is als de visuele wauw-factor die je niet kunt negeren.
Beelden spreken meer dan woorden, ook in de wereld van huisstijlen. Elk beeld dat je gebruikt, van foto’s tot illustraties, moet aansluiten bij de boodschap die je wilt overbrengen. Denk aan Instagram, waar consistentie in stijl en onderwerp de sleutel is tot herkenbaarheid.
5. De zanger van de band is de tone of voice, deze bepaalt hoe je merk klinkt in de oren van je publiek
En tot slot, de tone of voice, dat is de zanger van de band. Klinkt jouw bedrijf als een betrouwbaar klassiek werk, een gezellige meezinger of eerder als een relaxte rapper? De toon bepaalt hoe jouw merk klinkt in de oren van je publiek. Dus, jouw huisstijl is als een onvergetelijk muziekje dat mensen meeneemt op een ritme van herkenning en plezier. En net zoals een goed nummer, blijft het hangen in de hoofden van je fans, altijd klaar om mee te neuriën.
Overal zichtbaar
Al deze bouwstenen vormen samen de band of beter gezegd jouw huisstijl. Een huisstijl die je gebruikt voor alle uitingen van je bedrijf, zowel online als offline. Voor je website, visitekaartjes, briefpapier, facturen, sociale media tot het promotiebord voor langs het voetbalveld. Door je huisstijl overal op dezelfde manier te laten zien, bouw je een vertrouwd merkimago op. En dat is dan weer goed voor herkenning van je bedrijf bij je doelgroep. Je bedrijf blijft rondzingen!
Dus: wat is een huisstijl?
Een huisstijl is een combinatie van elementen die de uitstraling van je bedrijf bekend, herkend en vertrouwd maken bij je klanten.
De bouwstenen daarvoor zijn: je logo, een goed kleurenpalet, duidelijk leesbare typografie, herkenbare grafische elementen en beelden en de juiste tone of voice.
Met deze bouwstenen samen creëer je een huisstijl. Je vertelt jouw verhaal over jouw bedrijf. Je maakt het muziekje dat blijft hangen. Dat wat mensen onthouden en waarderen. En je klanten oplevert die je bedrijf vertrouwen!
Huisstijl en -handboek in 10 stappen
Dit is een artikel uit de training die ik binnenkort lanceer: ‘Huisstijl en -handboek in 10 stappen’. Bij deze training leer en maak je in 10 stappen een sterke huisstijl die precies past bij jouw bedrijf. We gaan het hebben over doelgroep, identiteit, kleuren, lettertypes, toegankelijkheid en nog veel meer. Met dit handboek geef je je bedrijf een sterke identiteit!
Schrijf je nu alvast in voor meer informatie ‘Huisstijl en -handboek in 10 stappen’. <Ja, ik doe mee>
FAQ
De ’tone of voice’ is de klank in jouw communicatie. Hoe praat en presenteer je je als bedrijf. Een informele, vriendelijke toon kan een persoonlijk en benaderbaar imago creëren, terwijl een formelere toon weer eerder professionaliteit uitstraalt. Het is een essentieel onderdeel van de algehele huisstijl.
Beelden, foto’s spreken vaak meer dan woorden. Die zin heb je vast al vaker gehoord… Maar het klopt wel. Beelden versterken de boodschap van jouw bedrijf en dragen een steentje bij aan de herkenbaarheid. Op sociale media is een herkenbaar beeld cruciaal voor een effectieve huisstijl. Je wil bij je publiek opvallen terwijl deze door de berichten heenscrollt, toch?
Het gekozen lettertype bepaalt de uitstraling van de boodschap die je als merk wil uitdragen. Een strak en modern lettertype kan bijvoorbeeld passen bij een innovatief imago, terwijl een speels lettertype een gevoel van creativiteit kan overbrengen. Het lijkt misschien klein, maar lettertypes hebben een aanzienlijke impact.
Kleuren wekken emoties en associaties, nieuwe gedachten en ideeën bij je op. Het juiste kleurenpalet dat passend is voor jouw bedrijf kan de gewenste gevoelens overbrengen. Bijvoorbeeld: blauw straalt vertrouwen uit en geel wordt vaak geassocieerd met zon, zomer, plezier en vrolijkheid. Een rode tekst op een website trekt snel de aandacht. Wat is er aan de hand? Is er hier iets gevaarlijk? Terwijl je een groen gekleurde button snel aanklikt omdat dat goed voelt. Groen is veilig…
Wanneer je kleuren goed in zet word jouw huisstijl dus nog effectiever.
Je zal denken: je logo. En natuurlijk speelt je logo een grote rol in je huisstijl. Het is je herkenbare handtekening, het herkenbare deuntje van jouw bedrijf. Maar je logo alleen is niet voldoende! Je hebt alle andere bouwstenen ook nodig om je bedrijf een uitstraling te geven om je merk of bedrijf herkenbaar en vertrouwd te maken bij je klant. Allemaal samen vormen zij jouw eigen, herkenbare en betrouwbare huisstijl die een goede indruk achter laat op je ideale klant.