aandacht maakt alles mooier

Verbeter je digitale aanbod met toegankelijke content

Wist je dat in Nederland ongeveer 6 miljoen mensen moeite hebben met het begrijpen van digitale informatie als deze niet toegankelijk is?

Wat is toegankelijke content?

Miljoenen mensen hebben moeite met het lezen van een ebook of digitale pdf. Bijvoorbeeld omdat ze blind, slechtziend of kleurenblind zijn. Sommige mensen hebben moeite met lezen door dyslectie of hebben een motorische beperking en kunnen daarom geen muis bedienen.

Een toegankelijke PDF is een speciaal soort PDF-document dat voor iedereen gemakkelijker te begrijpen en te gebruiken is. Het verschil met een gewone PDF die je bijvoorbeeld rechtstreeks vanuit Word kunt maken, is dat een toegankelijke PDF extra informatie bevat. Door deze informatie kun je de pdf laten voorlezen, het lettertype vergroten, een inhoudsopgave gebruiken. Er worden duidelijke titels in gebruikt, beschrijvingen voor afbeeldingen en meta data waarop je gevonden kun worden. Dit alles maakt het eenvoudiger voor mensen met bijvoorbeeld een visuele beperking om de inhoud te begrijpen, omdat speciale software ze kan voorlezen.

Kortom, een toegankelijke PDF is vriendelijker voor iedereen, ongeacht hun behoeften.

Toegankelijke content voldoet aan diverse eisen

Een pdf die je hebt gemaakt vanuit het programma Word levert vaak problemen op voor slechtzienden en blinden. Een screenreader ziet de pdf als een plaatje en ontdekt geen tekst die voorgelezen kan worden. Of het contrast tussen de gebruikte kleuren is onvoldoende. Het gebruikte lettertype is niet duidelijk of groot genoeg en je kunt niet door de pdf ‘wandelen’ met je pijltjestoetsen.

Toegankelijke content op je website

Eerlijk gezegd, soms is het eenvoudiger om gewoon informatie op je website te plaatsen dan te zorgen voor toegankelijke PDF-bestanden. Maar soms ontkom je er niet aan en wil je bijvoorbeeld een e-book of een digitaal cadeautje op je website delen. In dat geval is het een slim idee om ervoor te zorgen dat dit makkelijk leesbaar is voor iedereen.

Gratis weggever toegankelijk maken… Waarom zou ik dat doen?

Stel je voor dat je een e-book als gratis weggever op je website wilt delen. Mensen kunnen dit downloaden als ze hun e-mailadres achterlaten.

Voorlezen

Als je ervoor zorgt dat dit e-book toegankelijk is, kunnen mensen het ook laten voorlezen door hun computer of telefoon. Dit is handig als ze onderweg zijn in de trein, in de auto of misschien wel tijdens de afwas of een wandeling met de hond. Dus voor iedereen handig, of je nu slechtziend bent of niet.

Structuur

Een toegankelijk e-book heeft daarnaast een duidelijke structuur die niet alleen screenreaders maar ook zoekmachines begrijpen. Google kan je toegankelijke pdf beter vinden en daardoor word jouw website ook weer beter gevonden.

Huisstijl

Ook is er nagedacht over zaken zoals tekstgrootte, kleuren en andere elementen die het voor iedereen gemakkelijker maken om te gebruiken.

Toegankelijke content én een toegankelijke huisstijl

Je hebt zojuist gezien dat het belangrijk is om je online content toegankelijk te maken. Maar er is nog een ander belangrijk element in je bedrijf: je huisstijl. Het samenspel tussen toegankelijke content en een toegankelijke huisstijl kan echt geweldige resultaten opleveren voor je digitale uitstraling. Laten we eens bekijken hoe deze twee elkaar versterken.

De basis voor digitale toegankelijkheid

Je weet al dat digitale toegankelijkheid van essentieel belang is om een breed en divers publiek te bereiken. Maar een toegankelijke huisstijl gaat verder dan alleen je content. Wanneer je dit aanpakt ben je overal zichtbaar, herkenbaar en begrijpelijk. Hier zijn een paar manieren waarop een toegankelijke huisstijl bijdraagt aan digitale toegankelijkheid:

Kleuren die spreken

De kleuren die je kiest als onderdeel van je huisstijl spelen een cruciale rol in de toegankelijkheid. Zorg ervoor dat je kleurencombinaties voldoen aan contrastvereisten, zodat je content voor iedereen, inclusief mensen met visuele beperkingen, duidelijk zichtbaar is. Twijfel je over je kleuren? Geen probleem, we hebben een handige kleurentest op onze website om je te helpen de juiste keuzes te maken. Klik hier om de kleurentest te proberen.

Leesbaar lettertype

Je huisstijl bepaalt welk lettertype je gebruikt in al je communicatie. Kies lettertypes die gemakkelijk leesbaar zijn, zelfs op kleinere schermen. Mensen met leesuitdagingen, zoals dyslexie, zullen je waarderen.

Tone of voice

Je Tone of voice, hoe je praat en schrijft, is net zo belangrijk als kleuren en lettertypes. Het bepaalt de persoonlijkheid en aantrekkingskracht van je merk en moet passen bij je doelgroep en boodschap voor effectieve communicatie

Producten in de huisstijl kleuren van Rooij & Burg

Voorbereiden op de toekomst

Het is belangrijk om te beseffen dat digitale toegankelijkheid in 2025 verplicht wordt voor veel bedrijven. Door nu de nodige aanpassingen te maken in je content en huisstijl ben jij al voorbereid op deze wettelijke veranderingen. Zo voorkom je problemen in de toekomst! 

Je kunt als ondernemer natuurlijk wachten tot 2025 met het toegankelijk maken van je website of webshop, maar het is de vraag of dat slim is.

bron: Accessibility

 

Dus…

Ik hoop dat je nu zin hebt gekregen om je content en huisstijl toegankelijker te maken voor een breder publiek. En weet waarom het voor iedereen fijn is wanneer jouw huisstijl en digitale content toegankelijk is gemaakt.

Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met me op te nemen.

Een toegankelijk gemaakte pdf is:

Voorleesbaar

Een toegankelijke pdf kan via de voorleesfunctie op een smartphone worden voorgelezen. Handig voor wanneer je in de wachtkamer zit, in een drukke trein of wanneer je klant slechtziend is.

Goed vindbaar

Een toegankelijke pdf heeft een goede titel, bestandsnaam, beschrijving en een duidelijke structuur. Deze elementen zorgen ervoor dat de content goed vindbaar is voor zoekmachines.

Sociaal

Je maakt geen onderscheid. Je bent bewust content aan het maken voor iedereen. Goed bezig! Wanneer je er nu voor zorgt dat je huisstijl toegankelijk is, ben je al goed op weg om niemand uit te sluiten van jouw merk.