DEEL OP:
Een Huisstijl Handboek waarom jij dat ook wil hebben? Lees maar:
Ben jij een kleine ondernemer, een freelancer of een Zzp’er? Dan heb je het heel druk. Druk met het runnen van je bedrijf, het helpen van klanten en het najagen van je passie. Het vak waar je goed in bent en waarschijnlijk ook een reden waarom je voor jezelf bent begonnen.
Er blijft maar weinig tijd (en zin?) over om na te denken over je marketing of huisstijl. Maar het is ook voor jouw bedrijf belangrijk om aandacht te besteden aan de uitstraling van je bedrijf om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden.
Een huisstijl is even in het kort gezegd: een combinatie van elementen die de uitstraling van je bedrijf bekend, herkend en vertrouwd maken bij je klanten. Meer info over wat precies een huisstijl is kun je lezen in dit blog. >>
Dat is belangrijk, toch? Dat klanten het liefste altijd bij jou zaken komen doen.
Het is daarom goed om de visuele identiteit van je bedrijf overal op dezelfde manier te uiten. Consistent zijn in je berichten, je boodschap in al je uitingen. Van flyer tot billboard van Instagram post tot website. Zonder consistentie komt je merk verwarrend en onprofessioneel op je klant over.
Hoe zorg je er dan voor dat je huisstijl overal en altijd consequent wordt toegepast?
Een Huisstijl Handboek is de oplossing!
Een huisstijl handboek is een document waar alle richtlijnen en specificaties in staan die gaan over de uitstraling van je bedrijf, je merk. Van het gebruik van je logo en kleurenpalet tot de typografie en zelfs de tone of voice in je communicatie. Alles wordt gedetailleerd beschreven en vastgelegd in dit handboek.
Je denkt tijdens het maken van een huisstijl heel goed na over wat je wil uitstralen als bedrijf, wie je doelgroep is, hoe je je logo’s wil plaatsen, wat je wil laten zien met je afbeeldingen, enzovoorts. Al deze gegevens schrijf je heel overzichtelijk in een handboek en zo maak je het voor iedereen, ook voor jezelf, heel gemakkelijk om je huisstijl netjes en consequent toe te passen.
Met een Huisstijl Handboek ben je ervan verzekerd dat je merk, je bedrijf altijd op een consistente manier wordt gepresenteerd.
Is zo’n gedetailleerde beschrijving nu echt nodig?
Jazeker, het is namelijk superhandig om al die belangrijke gegevens en informatie bij elkaar in een document overzichtelijk bij elkaar te hebben.
Stel je even voor dat je een bouwplan hebt voor het bouwen van een huis. Elk detail, van de fundering tot het dak, is zorgvuldig uitgewerkt om ervoor te zorgen dat het eindresultaat stevig en functioneel is.
Een huisstijl handboek doet eigenlijk hetzelfde voor je merk. In het handboek staan, afhankelijk van wat voor soort bedrijf je hebt, bijvoorbeeld richtlijnen als:
- De specificaties en toepassingen van je logo
- Kleurenpaletten en hoe je deze gebruikt
- Typografie en lettertypes
- Beeldgebruik en fotografie
- Stijlen of misschien wel templates voor marketingmaterialen, zowel online als offline
- Je tone of voice
Met een Huisstijl Handboek ben je ervan verzekerd dat je bedrijf altijd op een consistente manier wordt gepresenteerd.
Je hebt een Huisstijl Handboek… maar hoe gebruik je dat dan in de praktijk?
- Stel je voor dat je wil een advertentie zetten in de plaatselijke krant. Hoe ga je dat aanpakken?
Bijvoorbeeld zo: je geeft je Huisstijl Handboek aan de ontwerper. In dat handboek staat alle informatie die hij nodig heeft om een advertentie te maken waardoor je bedrijf herkenbaar in de krant kan komt. In het handboek staan de juiste logo-formaten, kleuren en typografie. De ontwerper weet met het handboek dus precies hoe hij je merk moet weergeven, zodat je altijd herkenbaar bent. - Het Huisstijl Handboek is ook handig voor je medewerkers:
Alle informatie die ze nodig hebben staat in je huisstijl handboek. Dit kunnen ze eenvoudig gebruiken om presentaties, sociale media berichten, nieuwsbrieven, et cetera te maken die er professioneel uitzien. En heel belangrijk: berichten die er precies zo uit zien wat jij met je bedrijf wil uitstralen. Ook al heb je ze niet zelf gemaakt. - Voor jezelf als naslagwerk scheelt het in tijd:
Je gaat op sociale media je bedrijf promoten. Dan is het handig om je huisstijl handboek erbij te hebben zodat je precies weet welke kleuren, welke lettertypes, welke afbeeldingen en andere visuele elementen je gaat gebruiken. Een keer nadenken en voortaan de elementen uit je huisstijl op dezelfde manier gebruiken.
Met een Huisstijl Handboek ben je er zeker van dat alles er altijd hetzelfde uitziet. Dat is belangrijk, want consistentie maakt je merk sterker.
Klanten herkennen je merk meteen en weten wat ze van je kunnen verwachten.
Een paar voorbeelden:
- De marketingafdeling gebruikt het handboek om brochures, flyers en website te ontwerpen.
- De salesafdeling gebruikt het handboek om presentaties te maken voor potentiële klanten.
- De klantenservice gebruikt het handboek om e-mails en brieven te schrijven.
- De ontwerper gebruikt het handboek om dat billboard langs het voetbalveld vorm te geven.
- Jijzelf gebruikt het handboek om herkenbare berichten vorm te geven om op sociale media herkenbaar aanwezig te zijn
- Je VA gebruikt het handboek om in jouw tone of voice en jouw huisstijl contact te onderhouden met klanten
Met een Huisstijl Handboek weet je zeker dat je merk altijd op een professionele en consistente manier wordt gepresenteerd.
Huisstijl & Handboek in 10 Stappen
Wil je ook die professionele en consistente uitstraling voor je bedrijf? Het ‘Huisstijl & Handboek in 10 Stappen’ programma helpt je! Dit programma is speciaal ontworpen voor kleine ondernemers. Het is eenvoudig te volgen en helpt je om een huisstijl en handboek te creëren die perfect bij jouw bedrijf passen. Klik op de onderstaande knop om meer te ontdekken over hoe het ‘Huisstijl & Handboek in 10 Stappen’ programma jou kan helpen om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.