Maak je content toegankelijk2024-02-02T15:34:58+01:00

voor iedereen bruikbaar 

Maak je content toegankelijk(er)

Met de stappen in deze gids maak jij content bruikbaar en leesbaar voor iedereen!

Voorpagina van het e-book Maak je content toegankelijk(er)

Maak je boodschap leesbaar en bruikbaar voor iedereen!

Huisstijlkleuren van Rooij & Burg op een briefje

Hoi, ik ben Ardiëlla, de grafisch vormgever van Rooij & Burg. Met mijn passie voor kleur, design en toegankelijkheid en jarenlange ervaring in grafische vormgeving wil ik jou graag helpen om pdf’s en content te maken die toegankelijk en inclusief is.

Een digitaal toegankelijke pdf maak je voor je medemens. Zodat iedereen jouw informatie kan lezen en gebruiken.

Wanneer je een document toegankelijk maakt is deze namelijk beter bruikbaar en leesbaar. Hierdoor kun je meer mensen bereiken die jouw bericht ook kunnen lezen of gebruiken. Bovendien word zo’n document beter gevonden in Google…

Mijn ervaring

Door de jaren heen heb ik ervaren dat toegankelijkheid heel belangrijk is. Aandacht geven aan je content maakt je boodschap alleen maar mooier. Nu deel ik graag mijn kennis met jou, zodat jij niet dezelfde hobbelige weg hoeft af te leggen.

Met behulp van de tips in dit e-book help ik je op weg om je brondocument in de basis toegankelijker te maken. Zo kun je je document voor iedereen beter leesbaar en bruikbaar maken

Laten we beginnen!

Groetjes, Ardiëlla

Ervaringen van klanten

Dankzij grafisch bureau Rooij & Burg is het jubileumboek van Koninklijke Muziekvereniging Musis Sacrum prachtig geworden. Het boek, dat werd uitgegeven ter gelegenheid van het 175-jarig jubileum van de vereniging in 2015, is full color, telt 192 pagina’s, en is nog beperkt verkrijgbaar bij de rechtsopvolger: Koninklijke muziekvereniging Dongen.

Rooij & Burg levert een op maat gemaakte en zeer vriendelijke service. Ze staan je bij vanaf het ontwerp van je product, tot de uitwerking ervan. Ik heb al mijn flyers en affiches bij hen besteld en ben er zeer tevreden over!​

Logo Muvek - M in een cirkel met een microfoon op standaardJan Permentier, Muvek

De bestuursleden van Buurtvereniging Achterberg wilden de leden van de vereniging eind 2021 een pop-up kaart sturen als opkikker in deze moeilijke tijd. Het idee was er maar de uitvoering viel tegen. Contact gezocht met Rooij & Burg waar meteen meegedacht werd. Samen is het gelukt om een prachtige, zelfgemaakte pop-upkaart voor onze leden te maken. We hebben van onze leden veel positieve reacties gekregen.

Getekende berg met erachter een zonnetje dat opkomt. Er onder staat de tekst 'buurtvereniging Achterberg'Wilhelmien de Leeuw, Buurtvereniging Achterberg

Jouw digitale content is pas écht mooi wanneer deze toegankelijk is gemaakt

Binnenzij boek 'maak je content toegankelijk' ligt op tafel met ernaast een koptelefoon

Waar gaan we het in dit e-book over hebben en wat levert het jou als bedrijf op?

  • Hoe je tekst kunt schrijven die makkelijk leesbaar is voor iedereen, met of zonder beperking
  • Welke keuze je kunt maken in gebruik van lettertypes en welke je teksten duidelijk leesbaar maken
  • Opmaak van teksten
  • Hoe je tags gebruikt voor screenreaders
  • Keuze van kleurgebruik
  • Metadata, wat dat is en waar je wat moet invullen
  • Alt-teksten bij afbeeldingen, waarom en waar?
  • Structuur maken die duidelijk is voor screenreadres én Google

FAQ

Wat zijn toegankelijke PDF’s?2023-12-07T15:41:28+01:00

Een toegankelijke pdf is een speciaal soort pdf-document dat voor iedereen gemakkelijker te begrijpen en te gebruiken is. Het verschil met een gewone pdf die je vanuit Word kunt maken, is dat een toegankelijke pdf extra informatie bevat die helpt, zoals duidelijke titels en beschrijvingen voor afbeeldingen. Dit maakt het eenvoudiger voor mensen met bijvoorbeeld een visuele beperking om de inhoud te begrijpen, omdat speciale software ze kan voorlezen. Kortom, een toegankelijke pdf maakt je document vriendelijker voor iedereen, ongeacht hun behoeften.

Wat is het verschil met een gewone PDF?2023-12-07T14:39:42+01:00

Gewone PDF’s, zoals degene die je vanuit programma’s zoals bijvoorbeeld Word kunt maken, zijn vaak niet ontworpen met toegankelijkheid in gedachten. Ze missen de extra informatie die mensen met beperkingen nodig hebben. Denk aan duidelijke titels, beschrijvingen voor afbeeldingen en een overzichtelijke structuur.

Waarom zijn toegankelijke pdf’s belangrijk?2023-12-07T15:33:03+01:00

Toegankelijke pdf’s zijn belangrijk omdat ze een brug slaan tussen de digitale wereld en mensen met verschillende behoeften. Denk aan iemand met een visuele beperking. Voor hen kan een toegankelijke pdf het verschil maken tussen het begrijpen van de inhoud of niet te weten kunnen komen wat er in de pdf beschreven is.

Wie gebruikt toegankelijk gemaakte pdf’s en content?2023-12-07T15:48:54+01:00

Iedereen! Toegankelijke pdf’s verbeteren de ervaring voor een breed scala aan mensen. Van mensen met visuele beperkingen tot mensen die de voorkeur geven aan gesproken teksten. Een toegankelijke pdf kan worden voorgelezen, waardoor de inhoud voor iedereen toegankelijk en bereikbaar wordt.

Ben ik verplicht om content toegankelijk te maken?2023-12-07T15:35:58+01:00

Digitale toegankelijkheid is voor overheden al verplicht vanaf in 2025 verplicht wordt voor veel bedrijven. Dit betekent dat de investering in toegankelijke pdf niet alleen ethisch verantwoord is, maar ook zakelijk verstandig, want je bereidt je voor op de toekomst.

Wat betekent de European Accessibilty Act 2025 voor jou?2023-12-07T15:43:29+01:00

Om online producten en diensten voor alle Europeanen toegankelijk te maken, is de European Accessibility Act opgesteld. De European Accessibility Act (EAA) of Europese Toegankelijkheidswet in het Nederlands, is de Europese regelgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Voor meer informatie zie dit artikel op digitaaltoegankelijk.nl

Voor wie maak je een pdf toegankelijk?2023-12-31T13:49:48+01:00

Eén op de vijf Nederlanders heeft een beperking en kan moeite hebben om digitale diensten te gebruiken: blinden, slechtzienden, kleurenblinden, dyslectici, doven, slechthorende, mensen met een motorische of cognitieve beperking, en ouderen.

Wat is het belangrijkste element van een huisstijl?2023-12-31T14:46:45+01:00

Je zal denken: je logo. En natuurlijk speelt je logo een grote rol in je huisstijl. Het is je herkenbare handtekening, het herkenbare deuntje van jouw bedrijf. Maar je logo alleen is niet voldoende! Je hebt alle andere bouwstenen ook nodig om je bedrijf een uitstraling te geven om je merk of bedrijf herkenbaar en vertrouwd te maken bij je klant. Allemaal samen vormen zij jouw eigen, herkenbare en betrouwbare huisstijl die een goede indruk achter laat op je ideale klant.

Waarom is kleurgebruik zo cruciaal in een huisstijl?2023-12-31T14:06:34+01:00

Kleuren wekken emoties en associaties, nieuwe gedachten en ideeën bij je op. Het juiste kleurenpalet dat passend is voor jouw bedrijf kan de gewenste gevoelens overbrengen. Bijvoorbeeld: blauw straalt vertrouwen uit en geel wordt vaak geassocieerd met zon, zomer, plezier en vrolijkheid. Een rode tekst op een website trekt snel de aandacht. Wat is er aan de hand? Is er hier iets gevaarlijk? Terwijl je een groen gekleurde button snel aanklikt omdat dat goed voelt. Groen is veilig…
Wanneer je kleuren goed in zet word jouw huisstijl dus nog effectiever.

Hoe beïnvloedt typografie de boodschap van een bedrijf?2023-12-31T14:00:33+01:00

Het gekozen lettertype bepaalt de uitstraling van de boodschap die je als merk wil uitdragen. Een strak en modern lettertype kan bijvoorbeeld passen bij een innovatief imago, terwijl een speels lettertype een gevoel van creativiteit kan overbrengen. Het lijkt misschien klein, maar lettertypes hebben een aanzienlijke impact.

Waarom zijn beelden en grafische elementen belangrijk in een huisstijl?2023-12-31T14:04:23+01:00

Beelden, foto’s spreken vaak meer dan woorden. Die zin heb je vast al vaker gehoord… Maar het klopt wel. Beelden versterken de boodschap van jouw bedrijf en dragen een steentje bij aan de herkenbaarheid. Op sociale media is een herkenbaar beeld cruciaal voor een effectieve huisstijl. Je wil bij je publiek opvallen terwijl deze door de berichten heenscrollt, toch?

Hoe draagt de ‘tone of voice’ bij aan de identiteit van een bedrijf?2023-12-31T14:06:04+01:00

De ‘tone of voice’ is de klank in jouw communicatie. Hoe praat en presenteer je je als bedrijf. Een informele, vriendelijke toon kan een persoonlijk en benaderbaar imago creëren, terwijl een formelere toon weer eerder professionaliteit uitstraalt. Het is een essentieel onderdeel van de algehele huisstijl.

Stempel oranje met toegankelijkheidslogo

Informatie is beter vindbaar en doorzoekbaar voor gebruikers en zoekmachines als het goed toegankelijk is gemaakt

Maak content met aandacht voor je medemens

Door de stappen in het e-book te volgen maak je pdf’s en digitale digitaal toegankelijk(er). Deze content kun je inzetten om informatie voor iedereen beschikbaar te maken. Je bedrijf word hierdoor socialer naar anderen, beter vindbaar in Google en je huisstijl is ook meteen beter geworden.

Je ontdekt…

  • Hoe je teksten schrijft die voor iedereen leesbaar zijn
  • Dat een lettertype voor een wat langere tekst goed leesbaar moet zijn
  • Hoe je teksten op moet maken en de tags H1, H2 etcetera goed inzet
  • Dat kleurgebruik heel belangrijk is bij het maken van een pdf of andere digitale content
  • Wat metadata is en waarom je deze in zou moeten vullen
  • Wat alt-teksten zijn en waar je deze voor gebruikt
Voorpagina e-book 'Maak je content toegankelijk(er)'

Ga naar de bovenkant