Jouw digitale content is pas écht mooi wanneer deze toegankelijk is gemaakt
Waar gaan we het in dit e-book over hebben en wat levert het jou als bedrijf op?
- Hoe je tekst kunt schrijven die makkelijk leesbaar is voor iedereen, met of zonder beperking
- Welke keuze je kunt maken in gebruik van lettertypes en welke je teksten duidelijk leesbaar maken
- Opmaak van teksten
- Hoe je tags gebruikt voor screenreaders
- Keuze van kleurgebruik
- Metadata, wat dat is en waar je wat moet invullen
- Alt-teksten bij afbeeldingen, waarom en waar?
- Structuur maken die duidelijk is voor screenreadres én Google
Ja, ik wil graag weten hoe ik content beter bereikbaar kan maken voor iedereen, met of zonder beperking
Toegankelijk
maak je berichten bereikbaar voor iedereen!
Sociaal
sluit niemand van je mooie aanbod uit… iedereen kan en mag meedoen!
Vindbaar
toegankelijk gemaakte content is beter vindbaar in Google
Maak je boodschap leesbaar en bruikbaar voor iedereen!
Hoi, ik ben Ardiëlla, grafisch vormgever van Rooij & Burg. Met mijn passie voor kleur, design en toegankelijkheid en jarenlange ervaring in grafische vormgeving wil ik jou graag helpen om pdf’s en content te maken die toegankelijk en inclusief is.
Een digitaal toegankelijke pdf maak je voor je medemens. Zodat iedereen jouw informatie kan lezen en gebruiken.
Wanneer je een document toegankelijk maakt is deze namelijk beter bruikbaar en leesbaar. Hierdoor kun je meer mensen bereiken die jouw bericht ook kunnen lezen of gebruiken. Bovendien word zo’n document beter gevonden in Google…
Mijn ervaring
Door de jaren heen heb ik ervaren dat toegankelijkheid heel belangrijk is. Aandacht geven aan je content maakt je boodschap alleen maar mooier. Nu deel ik graag mijn kennis met jou, zodat jij niet dezelfde hobbelige weg hoeft af te leggen.
Met behulp van de tips in dit e-book help ik je op weg om je brondocument in de basis toegankelijker te maken. Zo kun je je document voor iedereen beter leesbaar en bruikbaar maken
Laten we beginnen!
Groetjes, Ardiëlla
FAQ
Een toegankelijke pdf is een speciaal soort pdf-document dat voor iedereen gemakkelijker te begrijpen en te gebruiken is. Het verschil met een gewone pdf die je vanuit Word kunt maken, is dat een toegankelijke pdf extra informatie bevat die helpt, zoals duidelijke titels en beschrijvingen voor afbeeldingen. Dit maakt het eenvoudiger voor mensen met bijvoorbeeld een visuele beperking om de inhoud te begrijpen, omdat speciale software ze kan voorlezen. Kortom, een toegankelijke pdf maakt je document vriendelijker voor iedereen, ongeacht hun behoeften.
Gewone PDF’s, zoals degene die je vanuit programma’s zoals bijvoorbeeld Word kunt maken, zijn vaak niet ontworpen met toegankelijkheid in gedachten. Ze missen de extra informatie die mensen met beperkingen nodig hebben. Denk aan duidelijke titels, beschrijvingen voor afbeeldingen en een overzichtelijke structuur.
Toegankelijke pdf’s zijn belangrijk omdat ze een brug slaan tussen de digitale wereld en mensen met verschillende behoeften. Denk aan iemand met een visuele beperking. Voor hen kan een toegankelijke pdf het verschil maken tussen het begrijpen van de inhoud of niet te weten kunnen komen wat er in de pdf beschreven is.
Iedereen! Toegankelijke pdf’s verbeteren de ervaring voor een breed scala aan mensen. Van mensen met visuele beperkingen tot mensen die de voorkeur geven aan gesproken teksten. Een toegankelijke pdf kan worden voorgelezen, waardoor de inhoud voor iedereen toegankelijk en bereikbaar wordt.
Digitale toegankelijkheid is voor overheden al verplicht vanaf in 2025 verplicht wordt voor veel bedrijven. Dit betekent dat de investering in toegankelijke pdf niet alleen ethisch verantwoord is, maar ook zakelijk verstandig, want je bereidt je voor op de toekomst.
Om online producten en diensten voor alle Europeanen toegankelijk te maken, is de European Accessibility Act opgesteld. De European Accessibility Act (EAA) of Europese Toegankelijkheidswet in het Nederlands, is de Europese regelgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid.
Voor meer informatie zie dit artikel op digitaaltoegankelijk.nl
Eén op de vijf Nederlanders heeft een beperking en kan moeite hebben om digitale diensten te gebruiken: blinden, slechtzienden, kleurenblinden, dyslectici, doven, slechthorende, mensen met een motorische of cognitieve beperking, en ouderen.
Je zal denken: je logo. En natuurlijk speelt je logo een grote rol in je huisstijl. Het is je herkenbare handtekening, het herkenbare deuntje van jouw bedrijf. Maar je logo alleen is niet voldoende! Je hebt alle andere bouwstenen ook nodig om je bedrijf een uitstraling te geven om je merk of bedrijf herkenbaar en vertrouwd te maken bij je klant. Allemaal samen vormen zij jouw eigen, herkenbare en betrouwbare huisstijl die een goede indruk achter laat op je ideale klant.
Kleuren wekken emoties en associaties, nieuwe gedachten en ideeën bij je op. Het juiste kleurenpalet dat passend is voor jouw bedrijf kan de gewenste gevoelens overbrengen. Bijvoorbeeld: blauw straalt vertrouwen uit en geel wordt vaak geassocieerd met zon, zomer, plezier en vrolijkheid. Een rode tekst op een website trekt snel de aandacht. Wat is er aan de hand? Is er hier iets gevaarlijk? Terwijl je een groen gekleurde button snel aanklikt omdat dat goed voelt. Groen is veilig…
Wanneer je kleuren goed in zet word jouw huisstijl dus nog effectiever.
Het gekozen lettertype bepaalt de uitstraling van de boodschap die je als merk wil uitdragen. Een strak en modern lettertype kan bijvoorbeeld passen bij een innovatief imago, terwijl een speels lettertype een gevoel van creativiteit kan overbrengen. Het lijkt misschien klein, maar lettertypes hebben een aanzienlijke impact.
Beelden, foto’s spreken vaak meer dan woorden. Die zin heb je vast al vaker gehoord… Maar het klopt wel. Beelden versterken de boodschap van jouw bedrijf en dragen een steentje bij aan de herkenbaarheid. Op sociale media is een herkenbaar beeld cruciaal voor een effectieve huisstijl. Je wil bij je publiek opvallen terwijl deze door de berichten heenscrollt, toch?
De ‘tone of voice’ is de klank in jouw communicatie. Hoe praat en presenteer je je als bedrijf. Een informele, vriendelijke toon kan een persoonlijk en benaderbaar imago creëren, terwijl een formelere toon weer eerder professionaliteit uitstraalt. Het is een essentieel onderdeel van de algehele huisstijl.
Maak content met aandacht voor je medemens
Door de stappen in het e-book te volgen maak je pdf’s en digitale digitaal toegankelijk(er). Deze content kun je inzetten om informatie voor iedereen beschikbaar te maken. Je bedrijf word hierdoor socialer naar anderen, beter vindbaar in Google en je huisstijl is ook meteen beter geworden.
Je ontdekt…
- Hoe je teksten schrijft die voor iedereen leesbaar zijn
- Dat een lettertype voor een wat langere tekst goed leesbaar moet zijn
- Hoe je teksten op moet maken en de tags H1, H2 etcetera goed inzet
- Dat kleurgebruik heel belangrijk is bij het maken van een pdf of andere digitale content
- Wat metadata is en waarom je deze in zou moeten vullen
- Wat alt-teksten zijn en waar je deze voor gebruikt