Inhoud van dit blog

DEEL DIT BERICHT:

Wat is een goede huisstijl en waarom zou je er een moeten hebben of (laten) maken.

Heel kort gezegd is een huisstijl een combinatie van elementen zoals kleuren, lettertypen, logo’s en ontwerp elementen zoals icoontjes die je bedrijf herkenbaar maken en onderscheid van andere bedrijven. Of je nu een klein bedrijf bent of een grote onderneming, in dit blog leg ik je uit waarom het hebben van een kenmerkende, eigen stijl een belangrijk onderdeel is van het opbouwen van een sterk merk.

Stel je voor dat je een bedrijf hebt dat mooie wijn uit Italië verkoopt. Je hebt een online winkel, maar je merkt dat je niet zo veel verkoopt als je zou willen. Je hebt deze wijn ook bij een lokale winkel staan om te verkopen, maar dat loopt ook nog niet zo goed.

Het nut van een goede huisstijl

Toen je je begon met je bedrijf heeft een vriendin je logo bedacht en een neef heeft de website gebouwd. Op sociale media plaatste je ook af en toe een foto of een berichtje. Om te beginnen was het natuurlijk heel fijn, dat je van al deze vrienden hulp kreeg. Maar nu wil je groeien en liefst ook meer verkopen.

Een goede huisstijl kan helpen om dit probleem op te lossen. Stel je voor dat je een huisstijl ontwikkeld (of laat ontwerpen) die past bij de goede kwaliteit van je wijn. Je kiest voor een elegant lettertype en een mooi, passend kleurenpalet van rood en groen.

  • Rood, omdat deze kleur in de Italiaanse vlag zit en bovendien is rood de kleur van emotie en passie. Dat klopt goed bij de wijn die je in je assortiment hebt.
  • Groen is ook een kleur in de Italiaanse vlag en verwijst naar de heuvels van Toscane, waar je wijn vandaan komt.

Daarnaast laat je met deze kleuren en lettertypes een logo ontwerpen dat het gevoel van ambachtelijke kwaliteit uitstraalt.

Van print tot pixel: jouw huisstijl in alle media in jouw stijl

Vervolgens zorg je dat dit overal wordt toegepast. Op je visitekaartjes, etiketten, verpakkingen, advertenties en ook op je sociale media-accounts, je online winkel en je website komt overal het Italiaanse rood en groen terug. Het logo heeft een prominente plaats op je website. Het lettertype van je visitekaartje gebruik je ook voor je website en de visuals op Facebook en Instagram. Door het zo consequent toepassen creëer je een sterk en herkenbaar merk dat de aandacht trekt van (toekomstige) klanten. 

Professioneel

Een goede en goed toegepaste huisstijl zorgt dus voor vertrouwen en herkenbaarheid. Maar daarnaast is een goede huisstijl ook een uiting van professionaliteit. Het laat zien dat je serieus bent over je bedrijf en dat je er veel tijd en aandacht aan besteed. Hierdoor zullen klanten ook graag zaken met je gaan doen.

Handig voor jezelf

Besteed je misschien ook uren aan het ontwerpen van een Facebook post in Canva? Dat hoeft nu niet meer zo te zijn. Doordat je weet welke kleuren je gebruikt, welk lettertype je moet kiezen en hoe en welke foto je gaat plaatsen is een Facebook post zo gemaakt. Wanneer je gebruik maakt van templates is het helemaal zo gepiept.

Voorbeelden van goede huisstijlen

Een bedrijf met en hele herkenbare uitstraling is bijvoorbeeld Coca-Cola. Het logo is wereldwijd bekend en wanneer je de kleuren rood en wit ziet, doen deze je meteen denken aan dit drankje. Overal gebruiken ze bij hun uitingen het icoontje, het tekeningetje van hun eigen flesje. Zelfs het geluid van het open maken hiervan hoort tot hun merk.

Glas coca-cola

Het merk Apple herken je waarschijnlijk ook meteen. Natuurlijk aan het appeltje-met-een-hapje-eruit-logo, maar ook het strakke design en consequent gebruik van wit en zilver doen je meteen aan het merk denken.

Herkenbaar

Aan welk bedrijf denk je bij het zien van onderstaande kleuren? 

Oranje en blauw rondje

Teksten van dit bedrijf worden vaak in het wit gezet op een blauwe achtergrond. Van de advertentie in de krant tot de bedrukking op de vrachtwagens. Had jij het goed?


En deze kleurencombinatie van geel en zwart met witte letters in het lettertype Gothamblack? 

Zwart en geel rondje

Inderdaad dat is een combinatie van kleuren en lettertypes van dit bedrijf

Huisstijl handboek

Een handboek is heel fijn en belangrijk om te hebben om te gebruiken als houvast voor het maken allerlei uitingen van je bedrijf. Even kijken welke kleuren je gebruikt voor content op Facebook, om jouw kleurcodes door te geven aan de drukkerij, om op sociale media te weten welke lettertypes je gebruikt, etcetera. Maar ook kun je dan heel makkelijk je neef, de websitebouwer, laten weten hoe je overal je logo plaatst en welke kleuren en lettertypes je gebruikt om te communiceren naar je klanten. 😉 

Zelf zo’n handboek maken of laten maken? Neem contact op, gaan we er mee aan de slag!

Kortom: 

Een goede huisstijl is belangrijk omdat het je bedrijf herkenbaar maakt, professionaliteit uitstraalt en door het consequent overal toe te passen kunnen klanten je sneller onthouden en makkelijker vinden.

Teksten van dit bedrijf worden vaak in het wit gezet op een blauwe achtergrond. Van de advertentie in de krant tot de bedrukking op de vrachtwagens. Had jij het goed?


En deze kleurencombinatie van geel en zwart met witte letters in het lettertype Gothamblack? 

Zwart en geel rondje

Inderdaad dat is een combinatie van kleuren en lettertypes van dit bedrijf

Huisstijl handboek

Een handboek is heel fijn en belangrijk om te hebben om te gebruiken als houvast voor het maken allerlei uitingen van je bedrijf. Even kijken welke kleuren je gebruikt voor content op Facebook, om jouw kleurcodes door te geven aan de drukkerij, om op sociale media te weten welke lettertypes je gebruikt, etcetera. Maar ook kun je dan heel makkelijk je neef, de websitebouwer, laten weten hoe je overal je logo plaatst en welke kleuren en lettertypes je gebruikt om te communiceren naar je klanten. 😉 

Zelf zo’n handboek maken of laten maken? Neem contact op, gaan we er mee aan de slag!

Kortom: 

Een goede huisstijl is belangrijk omdat het je bedrijf herkenbaar maakt, professionaliteit uitstraalt en door het consequent overal toe te passen kunnen klanten je sneller onthouden en makkelijker vinden.

Doe de test

ontdek de kracht van kleur in je huisstijl

Klaar om te ontdekken wat kleur gebruik doet voor jouw bedrijf? Doe deze gratis test en kom er binnen 10 minuten achter of jouw kleuren je bedrijf en merk versterken en klanten aantrekken.