Inhoud van dit blog
DEEL DIT BERICHT:

Toegankelijkheid in je huisstijl is belangrijk maar word vaak over het hoofd gezien. Niet iedereen die jouw bedrijf bezoekt heeft namelijk dezelfde mogelijkheden. Daarom wil ik je in dit blog laten zien dat een toegankelijke huisstijl niet alleen mooi is om naar te kijken, maar ook voor iedereen begrijpelijk is.

En daarmee maak je je bedrijf meer dan mooi!

De huisstijl is het gezicht van je bedrijf, de manier waarop we je je presenteert aan de wereld. Maar stel je voor dat dit gezicht niet alleen aantrekkelijk is, maar ook duidelijk en begrijpelijk is voor iedereen. Ongeacht hun achtergrond of mogelijkheden, met of zonder visuele beperkingen. Dat is waar toegankelijkheid in huisstijl om draait.

Toegankelijkheid in huisstijl is meer dan alleen mooi design; het is een belangrijke stap naar het bereiken van een divers en inclusief publiek.

Waar moet je op letten zodat jouw huisstijl ook begrijpelijk, leesbaar en toegankelijk kan worden?

Kleuren, typografie en andere elementen dienen niet alleen om iets mooi te maken, maar zorgen ervoor dat iedereen je boodschap kan begrijpen. Wanneer je beetje rekening gaat houden met je keuzes voor kleur, taal, letters kun je een veel breder publiek bereiken. En het is ook nog eens sympathiek om rekening te houden met mensen die een al dan niet tijdelijke beperking hebben.

1. Goede kleurkeuze is voor iedereen begrijpelijk

Toegankelijke huisstijlen houden rekening met kleuren en kleurcombinaties die niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook begrijpelijk voor mensen met kleurenblindheid of andere visuele beperkingen. De kleuren die je kiest voor je huisstijl zijn er niet alleen om het mooi te maken, maar om het begrijpelijk te maken voor iedereen.

Contrastrijke kleuren geven duidelijkheid

Het kiezen van kleuren met voldoende contrast tussen tekst en achtergrond verbetert de leesbaarheid. Dit is niet alleen goed voor mensen met kleurenblindheid, maar voor iedereen die jouw huisstijl ziet. Vermijd het gebruik van kleurcombinaties die moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Met goed gekozen kleurcombinaties spreek je een breder publiek aan. Het maakt de boodschap die wil brengen begrijpelijk voor iedereen die kijkt en dat is wat we willen!

2. Duidelijke typografie voor alle lezers

Het lettertype dat je gebruikt, kan een groot verschil maken voor de leesbaarheid van jouw huisstijl. Een lettertype, vooral voor langere teksten, moet leesbaar zijn. Vermijd extravagante stijlen die de tekst moeilijk te begrijpen maken. Lettertypes met veel krullen of versieringen lezen minder prettig.

Lettervorm bevordert leesbaarheid

Kies lettervormen die goed leesbaar zijn, vooral wanneer je ze plaatst in kleinere formaten en voor langere lappen tekst. Een lettertype dat goed leesbaar is heeft verschillende lettervormen. Dit kun je checken door in het programma ‘Word’ 1, i en l (dus één, ie en el) naast elkaar te typen en controleren of de tekens goed van elkaar te onderscheiden zijn.

De grootte van de letters speelt in toegankelijkheid ook een grote rol. Teksten geschreven in een klein lettertje zijn moeilijker leesbaar. Houd ook rekening met de afstand tussen regels en alinea’s. Kleine letters samengepropt op een klein vlak is voor niemand fijn om te lezen.

Toegankelijke typografie is niet alleen voor degenen zonder visuele beperkingen; het maakt je boodschap begrijpelijk voor iedereen.

3. Begrijpelijke symbolen en pictogrammen

Inclusiviteit gaat verder dan tekst, het omvat ook visuele elementen. Gebruik symbolen en pictogrammen die internationaal erkend en begrepen worden. Symbolen maken veel duidelijk zonder woorden te gebruiken. Dit helpt niet alleen mensen met verschillende taalachtergronden, maar maakt ook jouw communicatie toegankelijker en makkelijker te herkennen en begrijpen voor mensen met cognitieve beperkingen. Deze kleine beelden dragen bij aan de begrijpelijkheid van jouw huisstijl.

4. Eenvoudig navigeren voor iedereen

Een toegankelijke huisstijl heeft een eenvoudige navigatie, zowel online als offline. Een weg door het ontwerp die iedereen meteen begrijpt. Geen ingewikkelde routes, gewoon simpele keuzes. Heldere structuren, duidelijke call-to-action knoppen en begrijpelijke hiërarchie in ontwerpen dragen bij aan een soepele ervaring voor alle gebruikers, inclusief mensen met beperkingen.

5. Aandacht voor diverse zintuigen

Je kunt ook andere zintuigen betrekken bij het ontwerpen van jouw huisstijl. Bijvoorbeeld, zorg ervoor dat je  video ondertiteling heeft voor dove of slechthorende gebruikers en voorzien is van een audiodescriptie. Ondertiteling is handig voor iedereen, stel dat je in de trein een videootje kijkt, of bij de dokter in de wachtkamer… Een audiodesciprite geeft een korte gesproken beschrijving van de bewegende beelden in je video. Heel handig voor slechtzienden en blinden.

Het toevoegen van alternatieve tekst bij afbeeldingen is niet alleen goed voor zoekmachine-optimalisatie, maar ook voor mensen die lezen met een screenreader. De alternatieve tekst die je toevoegt bij een afbeelding leest de screenreader namelijk voor.
Wat is fijner voor je luisteraar? ‘mevrouw met hoofdtelefoon kijkt naar het scherm van een laptop met een bril in haar hand.’ of ‘image.jpg’ of ‘HC785A7312.jpg’?

6. Begrijpelijke tekst voor alle taalniveaus

Toegankelijkheid in je huisstijl gaat ook over het gebruiken van tekst die begrijpelijk is voor een groot publiek. Vermijd jargon en gebruik eenvoudige taal. Moeilijke woorden maken alles ingewikkeld. Simpele woorden en duidelijke zinnen maken jouw verhaal begrijpelijk voor iedereen. Dit is niet alleen vriendelijk voor mensen met beperkte taalvaardigheid, maar maakt jouw boodschap ook toegankelijker voor een breder scala aan lezers.

7. Leesbaar op diverse apparaten

Een toegankelijke huisstijl past zich aan aan verschillende apparaten en schermformaten. Dit zorgt ervoor dat mensen jouw inhoud kunnen ervaren, ongeacht of ze een desktopcomputer, tablet of smartphone gebruiken. Het vergroot de bruikbaarheid voor mensen met verschillende toegangsmiddelen. Let daarbij de dus op de schaalbaarheid van je digitale content.

Toegankelijkheid in je huisstijl = inclusief en begrijpelijk

Toegankelijkheid in huisstijl is niet enkel een keuze voor een mooi uitstraling voor je bedrijf,  het is ook een slimme zakelijke beslissing. Het vergroot niet alleen jouw bereik naar een divers publiek, maar het draagt ook bij aan een positieve merkervaring. Het laat zien dat jouw bedrijf waarde hecht aan inclusiviteit en begrijpelijkheid voor iedereen, wat op zijn beurt een loyale en diverse klantenkring kan opbouwen.

Door toegankelijkheid in je huisstijl in te passen ben je niet alleen bezig met mooi design; je maakt jouw merk voor iedereen begrijpelijk. En daar ligt de kracht om een breed scala aan mensen te raken en jouw boodschap over te brengen naar harten en hoofden, ongeacht hun achtergrond of mogelijkheden.

 


Voorpagina e-book 'Maak je content toegankelijk(er)'

Maak je content of je pdf toegankelijk met behulp van dit e-book

Zet je wel eens een pdf online of verstuur je een pdf via e-mail? Maak deze dan toegankelijk zodat iedereen de inhoud van je pdf kan lezen en begrijpen! In het e-book ‘Maak je content toegankelijk(er) vertel ik je stap-voor-stap wat je hoe je een toegankelijke pdf kunt maken.

Je weet na het lezen van dit e-book:

  • Hoe je tekst kunt schrijven die makkelijk leesbaar is voor iedereen, met of zonder beperking
  • Welke keuzes je kunt maken in gebruik van lettertypes
  • Welke lettertypes je teksten duidelijk leesbaar maken
  • Hoe je tags gebruikt voor screenreaders
  • Keuze van kleurgebruik
  • Metadata, wat dat is en waar je wat moet invullen?
  • Alt-teksten bij afbeeldingen, waarom en waar?
  • Structuur maken die duidelijk is voor screenreaders én Google

[KLIK hier voor meer informatie en bestel jouw exemplaar!]

Meer om te lezen:

Blijf op de hoogte:

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang de laatste updates, inspiratie en exclusieve aanbiedingen direct in je inbox.

Wat je kunt verwachten:

  • Interessante mailtjes over huisstijlen, grafische vormgeving en toegankelijke content
  • Tips en tricks om je huisstijl te verbeteren,
  • Exclusieve aanbiedingen en kortingen

Schrijf je nu in en ontvang regelmatig de laatste updates in je inbox!