Is een huisstijl onmisbaar? In dit blog geef ik je een aantal redenen waarom het bepalen van je huisstijl een goed idee is. Of je nu een klein bedrijf hebt met één werknemer (jijzelf) of een groot internationaal bedrijf met honderden of meer werknemers een fysieke winkel of een online bedrijf, een huisstijl is essentieel voor je succes.
Een goede huisstijl kan je helpen om te worden herkend, vertrouwen te wekken en plezier te geven aan je klanten. Als je nog geen huisstijl hebt, is het tijd om hier eens goed over na te denken.
Eerst… wat is een huisstijl?
Een huisstijl is meer dan alleen een logo en wat kleurtjes. Het is een combinatie van verschillende elementen die je in alle communicatie-uitingen van je bedrijf gebruikt. Zoals je website, marketingmateriaal, bedrijfskleding en voertuigen. Een goede huisstijl zorgt ervoor dat je bedrijf herkenbaar is, vertrouwen uitstraalt en plezier geeft aan je klanten.
8 redenen waarom een goede huisstijl onmisbaar is
Als grafisch vormgever denk ik graag in kleuren en beelden. Daarom geef ik bij elke reden een voorbeeld van een bedrijf dat je waarschijnlijk wel kent of herkent. Het zijn de grotere bedrijven waarvan ik hier de voorbeelden geef omdat deze algemeen bekend zijn in Nederland en België en omdat jij die waarschijnlijk ook kent, toch?
Maar… alle redenen zijn ook belangrijk voor de plaatselijke bakker, slager, nagelstyliste, kapper, boekhoudkantoor, glazenwasser, restaurant, et cetera, et cetera…!
1. Professioneel
Een professionele uitstraling is belangrijk voor elk bedrijf. Het laat zien dat je serieus bent en dat je kwaliteit levert. Dit wekt vertrouwen bij klanten en helpt je om meer naamsbekendheid te krijgen.
Voorbeeld:
Coolblue is een online elektronicabedrijf met een strakke, moderne huisstijl met een herkenbaar kleurenpalet van blauw en oranje. De duidelijke typografie en vriendelijke tone of voice zorgen voor een gevoel van betrouwbaarheid en professionaliteit.
2. Herkenbaar
Een goede huisstijl zorgt ervoor dat je bedrijf herkenbaar is voor je doelgroep. Dit is belangrijk voor je naamsbekendheid en het vertrouwen van je klanten. Klanten moeten in één oogopslag jouw stijl herkennen en associëren met de waarden en producten van je bedrijf.
Voorbeeld:
HEMA is een Nederlands warenhuis met een duidelijk logo met de letters wit op een rood vlak. Deze elementen worden overal gebruikt in alle communicatie-uitingen van HEMA, waardoor het bedrijf zeer herkenbaar is.
3. Vertrouwen
Een aantrekkelijke en betrouwbare uitstraling draagt bij aan het vertrouwen dat klanten in je bedrijf hebben. Een huisstijl die bij je doelgroep past en die kwaliteit uitstraalt, kan ervoor zorgen dat klanten eerder geneigd zijn om zaken met jou te doen.
Voorbeeld:
Het Nederlandse Rituals doet dit goed met zijn rustgevende, luxueuze uitstraling, wat zich onderscheidt in de beauty- en wellnessmarkt. Het merk is heel vertrouwd en zie je overal terug: in hun eigen winkels, in de winkels waar de producten worden verkochte en online op hun website.
4. Grotere naamsbekendheid
Wanneer je je huisstijl een langere tijd overal doorvoert helpt dat om je naam bekender te maken in de omgeving. Een consistent merk is namelijk makkelijker te onthouden dan een merk met een steeds wisselende uitstraling. Een sterke huisstijl kan je dus helpen om je naamsbekendheid te vergroten en ervoor te zorgen dat je merk vaker in het oog springt.
Voorbeeld:
Albert Heijn is een supermarktketen met een huisstijl opgebouwd met de kleuren blauw en oranje in de hoofdrol, het lettertype dat ze gebruiken is Arial en een beeld dat vaak terug komt en en grote rol speelt… hamsters. Wie kent niet de kreet: Hamstéééééren!
Even een opvallend weetje tussendoor .. op 17 maart 2023 vierden de hamsters een feestje omdat ze al 20 jaar bij AH zijn. Dat is een stuk langer dan ik had verwacht eigenlijk…
5. Aanspreken bij je doelgroep
Een huisstijl die bij je doelgroep past, kan je helpen om de juiste mensen aan te spreken. Door je huisstijl te laten aansluiten bij wat potentiële klanten verwachten, kun je ervoor zorgen dat je boodschap beter overkomt.
Voorbeeld:
Heineken, het wereldberoemde Nederlandse biermerk, gebruikt zijn iconische groene kleur en rood sterrenlogo om overal ter wereld direct herkend te worden.
Gelezen in de archieven (heinekencollection.com): In de jaren vijftig van de vorige eeuw staat de rode ster in veel landen symbool voor het communisme en zo wordt de rode ster op het exportetiket in sommige landen weer wit, hier en daar met een rood randje. Het rode randje wordt in de loop van de jaren weer steeds prominenter tot in 1991 op alle export etiketten weer een volledig rode ster prijkt.
6. Overal, online en offline.
Een consistent merk zorgt ervoor dat je content er altijd hetzelfde uitziet, of je deze nu online of offline publiceert. Van visitekaartje tot winkelpui, van website tot het sponsorbord langs het voetbalveld van je favoriete club. Wanneer je een sterke huisstijl hebt kun je makkelijker content maken om je merk te promoten en om je doelgroep te bereiken. Alle elementen heb je immers al uitgedacht en vastgelegd!
Voorbeeld:
Restaurantketen De Beren is hier goed in. Voorheen waren de gele ondergrond met daarop de illustratie van de herkenbare beer het kenmerk van het restaurant dat je overal zag. Van gevel tot menukaart en van flyer tot servet. Na de rebranding van 2021 maakte dit beeld plaats voor een petrol kleurige ondergrond met een stilistische beer in messing om kwaliteit en eigentijdsheid uit te stralen. Dit word in alle restaurants aangepast. Dus die nieuwe beer gaan we nu overal terug zien.
7. Opvallen tussen alle concurrentie
Een sterke huisstijl kan je helpen om je te onderscheiden van de concurrentie. Door een unieke en opvallende uitstraling te creëren, kun je ervoor zorgen dat je bedrijf in het oog springt.
Voorbeeld:
Tony’s Chocolonely, een chocolademerk dat zich inzet voor eerlijke handel, heeft een speelse, kleurrijke huisstijl die opvalt bij consumenten die waarde hechten aan ethische handel. Wanneer je in de supermarkt langs het snoepvak loopt weet ik zeker dat je dit merk er zo tussenuit haalt.
8. Begrijpelijk en inclusief maakt ook jouw huisstijl onmisbaar
Een goed doordachte huisstijl gaat ook je toegankelijkheid beter maken. Zorgvuldig gekozen kleuren en lettertypes zorgen ervoor dat je boodschap voor een breder publiek begrijpelijk en leesbaar is, inclusief mensen met visuele beperkingen.
Voorbeeld:
Bubblefish, een internetbureau uit Rotterdam dat onder andere digitaal toegankelijke websites maakt, is wettelijk verplicht is om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid. De huisstijl is duidelijk, overzichtelijk, voorzien van goede kleurcombinaties, goede lettertypes en nog meer elementen die kloppen, daardoor is deze website voor iedereen toegankelijk en te gebruiken.
Dus: een goede huisstijl is onmisbaar voor elk bedrijf!
Een sterke huisstijl is is belangrijk voor elk bedrijf, groot of klein. Het bepaalt niet alleen hoe je bedrijf eruitziet, maar ook hoe het wordt ervaren en onthouden door je doelgroep. Het laat zien dat je serieus bent en dat je kwaliteit levert. Dit wekt vertrouwen bij klanten en helpt je om meer naamsbekendheid te krijgen.
Tips voor het ontwikkelen van een sterke huisstijl die onmisbaar is
- Denk na over je doelgroep. Wie zijn je klanten? Wat zijn hun behoeften en wensen? Wat vinden ze belangrijk?
- Bepaal je waarden en identiteit. Wat wil je uitstralen met je bedrijf? Wat zijn je kernwaarden?
- Kies de juiste elementen. Je huisstijl bestaat uit verschillende elementen, zoals een logo, kleuren, typografie en tone of voice. Kies elementen die bij elkaar passen en die je doelgroep aanspreken.
- Zorg voor consistentie. Gebruik je huisstijl consistent in alle communicatie-uitingen van je bedrijf, zowel online als offline.
- Maak je huisstijl toegankelijk. Zorg ervoor dat iedereen jouw boodschap kan lezen en begrijpen
- Blijf je huisstijl bijwerken. De wereld verandert voortdurend, dus je huisstijl moet daar ook op kunnen inspelen. Blijf je huisstijl daarom regelmatig evalueren en bijwerken.
Een huisstijl is een investering die zich terugbetaalt. Een goede huisstijl kan je helpen om je bedrijf te laten groeien en te laten slagen.
Huisstijl en -handboek in 10 stappen
Dit is een artikel uit de training die ik binnenkort lanceer: ‘Huisstijl en -handboek in 10 stappen’. Bij deze training leer en maak je in 10 stappen een sterke huisstijl die precies past bij jouw bedrijf. We gaan het hebben over doelgroep, identiteit, kleuren, lettertypes, toegankelijkheid en nog veel meer. Met dit handboek geef je je bedrijf een sterke identiteit!
Schrijf je in en ontvang het eerste hoofdstuk meteen in je inbox ‘Huisstijl en -handboek in 10 stappen’. <Ja, ik doe mee en schrijf me alvast in>
FAQ
Je zal denken: je logo. En natuurlijk speelt je logo een grote rol in je huisstijl. Het is je herkenbare handtekening, het herkenbare deuntje van jouw bedrijf. Maar je logo alleen is niet voldoende! Je hebt alle andere bouwstenen ook nodig om je bedrijf een uitstraling te geven om je merk of bedrijf herkenbaar en vertrouwd te maken bij je klant. Allemaal samen vormen zij jouw eigen, herkenbare en betrouwbare huisstijl die een goede indruk achter laat op je ideale klant.
Beelden, foto’s spreken vaak meer dan woorden. Die zin heb je vast al vaker gehoord… Maar het klopt wel. Beelden versterken de boodschap van jouw bedrijf en dragen een steentje bij aan de herkenbaarheid. Op sociale media is een herkenbaar beeld cruciaal voor een effectieve huisstijl. Je wil bij je publiek opvallen terwijl deze door de berichten heenscrollt, toch?
Kleuren wekken emoties en associaties, nieuwe gedachten en ideeën bij je op. Het juiste kleurenpalet dat passend is voor jouw bedrijf kan de gewenste gevoelens overbrengen. Bijvoorbeeld: blauw straalt vertrouwen uit en geel wordt vaak geassocieerd met zon, zomer, plezier en vrolijkheid. Een rode tekst op een website trekt snel de aandacht. Wat is er aan de hand? Is er hier iets gevaarlijk? Terwijl je een groen gekleurde button snel aanklikt omdat dat goed voelt. Groen is veilig…
Wanneer je kleuren goed in zet word jouw huisstijl dus nog effectiever.
De ’tone of voice’ is de klank in jouw communicatie. Hoe praat en presenteer je je als bedrijf. Een informele, vriendelijke toon kan een persoonlijk en benaderbaar imago creëren, terwijl een formelere toon weer eerder professionaliteit uitstraalt. Het is een essentieel onderdeel van de algehele huisstijl.
Het gekozen lettertype bepaalt de uitstraling van de boodschap die je als merk wil uitdragen. Een strak en modern lettertype kan bijvoorbeeld passen bij een innovatief imago, terwijl een speels lettertype een gevoel van creativiteit kan overbrengen. Het lijkt misschien klein, maar lettertypes hebben een aanzienlijke impact.
Meer om te lezen:
Blijf op de hoogte:
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang de laatste updates, inspiratie en exclusieve aanbiedingen direct in je inbox.
Wat je kunt verwachten:
- Interessante mailtjes over huisstijlen, grafische vormgeving en toegankelijke content
- Tips en tricks om je huisstijl te verbeteren,
- Exclusieve aanbiedingen en kortingen
Schrijf je nu in en ontvang regelmatig de laatste updates in je inbox!