meer dan alleen maar mooi

Kleurencombinaties voor een effectieve huisstijl

Van belang voor het succes van een merk of bedrijf is de juiste kleurencombinatie gebruiken in je huisstijl.
Een huisstijl bestaat uit een combinatie van verschillende elementen waaronder kleuren, lettertypen, logo’s, etcetera. Kleuren maken je huisstijl niet alleen mooi, maar geven je bedrijf aanzien, herkenbaarheid en goed toegepast ook toegankelijkheid.

De juiste kleurkeuze kan een wereld van verschil maken voor je bedrijf. Goede kleuren zijn meer dan mooi. Het beïnvloedt hoe klanten naar je bedrijf kijken, welke emoties ze ervaren en zelfs of ze aankoopbeslissingen nemen. Ontdek hoe bekende merken met succes kleurencombinaties hebben ingezet en leer waarom dit ook voor jouw bedrijf van onschatbare waarde kan zijn.

Kleuren en de juiste combinatie van kleuren: meer dan alleen maar mooi

Kleuren zijn niet alleen mooi om te zien, ze geven je huisstijl en je bedrijf een bepaalde uitstraling. Kleuren roepen namelijk bepaalde gevoelens, emoties en gedachten op. Net zoals je bij een liedje een bepaalde herinnering of gevoel kunt krijgen, herken je dat?

Om je een idee te geven hierbij een aantal voorbeelden van kleuren de door bedrijven worden gebruikt voor hun logo of huisstijl:

  • Rood is een kleur die het gevoel van opwinding, passie en gevaar maar ook eetlust oproept.
  • Geel is de zonnige kleur die vrolijkheid en positiviteit uitstraalt. Van geel word je blij.
  • Oranje brengt zeker voor veel Nederlanders een gevoel van feest, vrolijkheid en speelsheid.
  • Groen is de evenwichtige kleur waarbij we al snel denken aan natuur, groei, gezondheid.
  • Blauw geeft een gevoel van vertrouwen, betrouwbaarheid en rust.
Blokjes met het Facebook logo in wit op blauw

Blauw staat voor vertrouwen

Als voorbeeld van blauw gebruiken voor een logo, denk maar eens even aan de merken Facebook, LinkedIn en het voormalige Twitter. De blauwe kleur in hun logo’s straalt vertrouwen en betrouwbaarheid uit. Voor een platform dat draait om sociale interactie en het delen van informatie is betrouwbaar natuurlijk heel belangrijk.

Ook de politie gebruikt blauw in hun huisstijl. Samen met goud stralen ze vertrouwen, autoriteit en betrouwbaarheid uit. Precies wat je zoekt wanneer je de politie nodig hebt. Toch?

Het is dus goed om te bedenken welke emoties en waarden je met je bedrijf wil overbrengen en welke kleuren daar het beste bij passen.

Kleurencombinaties voor balans en toegankelijk

Het is voor iedereen heel fijn wanneer je toegankelijke kleurcombinaties kiest om te gebruiken voor je huisstijl. Je wil immers dat je boodschap door iedereen gelezen en begrepen kan worden.

Door voldoende onderling contrast tussen de verschillende kleuren leest je boodschap toch net iets prettiger. En zeker voor mensen met een vorm van kleurenblindheid, die slechtziend zijn of ouderen. Zorg daarom dat je kleuren onderling voldoende contrast hebben voor een goede leesbaarheid.

Goed gebruikte combinatie in huisstijl kleuren.

Herken jij het bedrijf dat deze kleurencombinatie op hun website gebruikt?

Dit bedrijf gebruikt de kleurencombinatie van blauw en wit in hun logo. Geel wordt in hun branding gebruikt om aandacht te vragen bij een aanbieding of banner op hun website. Het blauw straalt betrouwbaarheid en vertrouwen uit, terwijl het geel een vleugje positiviteit en opwinding toevoegt. Zoals je op de website van (inderdaad!) Bol.com kunt zien gebruiken zij goed contrasterende kleuren voor de tekst en de achtergrond waardoor een breed publiek de website goed kan lezen en gebruiken.

Bol.om huisstijl kleuren in blokjes

Check altijd even of de kleurencombinatie die je in gedachten hebt voldoende contrast heeft. Wanneer je dit goed doet zul je veel mensen blij maken!

Mag je je kleuren veranderen?

“Wanneer ik mijn huisstijl kleuren heb gekozen, moet ik daar dan altijd bij blijven? Of zal ik deze aanpassen aan het moment?”
Mmm… het beste voor je merk en je bedrijf is om overal en altijd dezelfde kleuren te gebruiken. Maar in de loop van de tijd kan het karakter van je bedrijf veranderen. Of je voelt je beter bij een andere uitstraling als die je nu hebt. Dan is dat het moment waar je je huisstijl gaat aanpakken. Zodat deze weer past bij jou en jouw bedrijf.

Neem als voorbeeld het merk McDonald’s. We kennen allemaal hun gele en rode kleurencombinatie. Deze was niet alleen opvallend, maar zeker ook herkenbaar, zelfs van een afstand. Die grote M die op een paal hoog boven de snelweg uitsteekt kun je gewoon niet missen! Het snel kunnen eten en de herkenning van hun restaurants werd door dit kleurgebruik over de hele wereld sterk benadrukt. Toch gingen ze van geel met rood naar geel met groen. Hiermee wilde McDonald’s het gedrag van hun klanten onbewust beïnvloeden en een positievere associatie opwekken. Groene logo’s worden namelijk geassocieerd met duurzaam, gezond, natuurlijk en betrouwbaar.

Oké, laten we eens kijken hoe zij het doen…

Hoe en welke kleurencombinaties gebruiken de grote internationale bedrijven? Hierbij nog enkele voorbeelden van die je waarschijnlijk wel herkend.

Witte beker met groen logo van Starbucks

Starbucks

Starbucks gebruikt een combinatie van groen en wit. Het groen staat voor groei, frisheid en het milieu. Deze kleur weerspiegelt hun inzet voor duurzaamheid en kwaliteit. Het karton geeft hun betrokkenheid bij het milieu mooi weer.

Nike

Nike is synoniem met sport en prestatie. Hun zwarte en witte logo straalt eenvoud en kracht uit, wat perfect past bij hun “Just Do It” slogan .

Apple

Apple staat bekend om zijn minimalistische benadering. Hun witte en zwarte kleurencombinatie is eenvoudig en elegant. Dat spreekt aan wanneer je op zoek bent naar innovatie en design.

Coca-Cola

Hun rode en witte kleurencombinatie is iconisch en roept onmiddellijk herkenning op. Deze kleuren weerspiegelen de levendigheid en de klassieke aard van het merk.

Bol.om huisstijl kleuren in blokjes

Ben jij overal goed zichtbaar?

Of het nu gaat om de felgekleurde speelgoedverpakkingen van LEGO, de witte winkels van de Apple Stores, de rode kleur van Coca-cola of zelfs de lichtblauwe achtergrond van de website van Bol.com… uitstraling en beleving is de sleutel tot het opbouwen van een merk dat herkend wordt. Door overal je huisstijl kleuren consistent terug te laten komen kunnen mensen zich makkelijker identificeren met jouw merk en jouw boodschap. Ben zichtbaar op de manier die jou en jouw doelgroep aanspreekt. Overal: op papier, op sociale media, op je website, de belettering van je auto, het bord langs de snelweg of voetbalveld en in je winkel.

Dus:

Word herkend door je eigen unieke kleurencombinaties.
Zorg voor voldoende contrast tussen de kleuren onderling.
En gebruik je kleuren altijd, overal. Van scherm tot papier, van hoodie tot billboard…

Maak impact in jouw markt

Wil je impact maken met jouw merk en jouw bedrijf maar je weet even niet hoe je dat aanpakt? Neem contact met me op dan gaan we samen op zoek naar jouw unieke kleurencombinatie. Val op in die concurrerende markt en krijg klanten die passen in jouw doelgroep.

Doe de test

Je bedrijf meer dan mooi!

Klaar om te ontdekken wat kleur gebruik doet voor jouw bedrijf? Doe deze gratis test en kom er binnen 10 minuten achter of jouw kleuren je bedrijf en merk versterken en klanten aantrekken.