Hoe een goede huisstijl jouw bedrijf kan laten groeien

Hoe een goede huisstijl jouw bedrijf kan laten groeien

Een huisstijl is belangrijk omdat het je bedrijf herkenbaar maakt, professionaliteit uitstraalt en door het consequent overal toe te passen kunnen klanten je sneller onthouden en makkelijker vinden.

Published On: 20 april 2023|4,6 min read|Views: 844|
Inhoud

DEEL OP:

Wat is een goede huisstijl en waarom zou je er een moeten hebben of (laten) maken.

Heel kort gezegd is een huisstijl een combinatie van elementen zoals kleuren, lettertypen, logo’s en ontwerp elementen zoals icoontjes die je bedrijf herkenbaar maken en onderscheid van andere bedrijven. Of je nu een klein bedrijf bent of een grote onderneming, in dit blog leg ik je uit waarom het hebben van een kenmerkende, eigen stijl een belangrijk onderdeel is van het opbouwen van een sterk merk.

Stel je voor dat je een bedrijf hebt dat mooie wijn uit Italië verkoopt. Je hebt een online winkel, maar je merkt dat je niet zo veel verkoopt als je zou willen. Je hebt deze wijn ook bij een lokale winkel staan om te verkopen, maar dat loopt ook nog niet zo goed.

Wat is dan het nut van een goede huisstijl?

Toen je je begon met je bedrijf heeft een vriendin je logo bedacht en een neef heeft de website gebouwd. Op sociale media plaatste je ook af en toe een foto of een berichtje. Om te beginnen was het natuurlijk heel fijn, dat je van al deze vrienden hulp kreeg.

Maar nu wil je groeien en liefst ook meer verkopen.

Een goede huisstijl kan helpen om dit probleem op te lossen. Stel je voor dat je een huisstijl ontwikkeld (of laat ontwerpen) die past bij de goede kwaliteit van je wijn. Je kiest voor een elegant lettertype en een mooi, passend kleurenpalet van rood en groen.

  • Rood, omdat deze kleur in de Italiaanse vlag zit en bovendien is rood de kleur van emotie en passie. Dat klopt goed bij de wijn die je in je assortiment hebt.
  • Groen is ook een kleur in de Italiaanse vlag en verwijst naar de heuvels van Toscane, waar je wijn vandaan komt.

Daarnaast laat je met deze kleuren en lettertypes een logo ontwerpen dat het gevoel van ambachtelijke kwaliteit uitstraalt.

Van print tot pixel: jouw huisstijl in alle media in jouw stijl

Vervolgens zorg je dat dit overal wordt toegepast. Op je visitekaartjes, etiketten, verpakkingen, advertenties en ook op je sociale media-accounts, je online winkel en je website komt overal het Italiaanse rood en groen terug.

Het logo heeft een prominente plaats op je website. Het lettertype van je visitekaartje gebruik je ook voor je website en de visuals op Facebook en Instagram.

Door zo alle elementen consequent toe te passen creëer je een sterk en herkenbaar merk dat de aandacht trekt van (toekomstige) klanten.

Professioneel

Een goede en goed toegepaste huisstijl zorgt dus voor vertrouwen en herkenbaarheid. Maar daarnaast is een goede huisstijl ook een uiting van professionaliteit. Het laat zien dat je serieus bent over je bedrijf en dat je er veel tijd en aandacht aan besteed. Hierdoor zullen klanten ook graag zaken met je gaan doen.

Handig voor jezelf

Besteed je misschien ook uren aan het ontwerpen van een Facebook post in Canva? Dat hoeft nu niet meer zo te zijn. Doordat je weet welke kleuren je gebruikt, welk lettertype je moet kiezen en hoe en welke foto je gaat plaatsen is een Facebook post zo gemaakt. Wanneer je gebruik maakt van templates is het helemaal zo gepiept.

Voorbeelden van goede huisstijlen

Glas coca-colaEen bedrijf met en hele herkenbare uitstraling is bijvoorbeeld Coca-Cola. Het logo is wereldwijd bekend en wanneer je de kleuren rood en wit ziet, doen deze je meteen denken aan dit drankje. Overal gebruiken ze bij hun uitingen het icoontje, het tekeningetje van hun eigen flesje. Zelfs het geluid van het open maken hiervan hoort tot hun merk.

Het merk Apple herken je waarschijnlijk ook meteen. Natuurlijk aan het appeltje-met-een-hapje-eruit-logo, maar ook het strakke design en consequent gebruik van wit en zilver doen je meteen aan het merk denken.

Herken jij deze bedrijven?

Aan welk bedrijf denk je bij het zien van onderstaande kleuren?

Oranje en blauw rondje

Teksten van dit bedrijf worden vaak in het wit gezet op een blauwe achtergrond. Van de advertentie in de krant tot de bedrukking op de vrachtwagens.
<KLIK voor de oplossing> Had jij het goed?

En deze kleurencombinatie van geel en zwart met witte letters in het lettertype Gothamblack?

Zwart en geel rondje

Inderdaad dat is een combinatie van kleuren en lettertypes van <de ….>. Wanneer je op de link klikt, zie je dat je terecht komt op het …. huisstijl handboek. En dit is heel handig, onmisbaar document wanneer je je huisstijl overal goed wil inzetten.

Huisstijl handboek

Wanneer je alle elementen bij elkaar verzameld krijg je een huisstijl handboek. Zo’n handboek is heel fijn om te gebruiken als houvast voor het maken allerlei uitingen van je bedrijf.

Even kijken welke kleuren je gebruikt voor content op Facebook, om jouw kleurcodes door te geven aan de drukkerij, om op sociale media te weten welke lettertypes je gebruikt, et cetera.

Maar ook kun je dan heel makkelijk je neef, de websitebouwer, laten weten hoe je overal je logo plaatst en welke kleuren en lettertypes je gebruikt om te communiceren naar je klanten. 😉

Zelf zo’n handboek maken of laten maken? Neem contact op, gaan we er mee aan de slag!

Kortom:

Een goede huisstijl is belangrijk omdat het je bedrijf herkenbaar maakt, professionaliteit uitstraalt en door het consequent overal toe te passen kunnen klanten je sneller onthouden en makkelijker vinden.

 


FAQ

Wat is het belangrijkste element van een huisstijl?2023-12-31T14:46:45+01:00

Je zal denken: je logo. En natuurlijk speelt je logo een grote rol in je huisstijl. Het is je herkenbare handtekening, het herkenbare deuntje van jouw bedrijf. Maar je logo alleen is niet voldoende! Je hebt alle andere bouwstenen ook nodig om je bedrijf een uitstraling te geven om je merk of bedrijf herkenbaar en vertrouwd te maken bij je klant. Allemaal samen vormen zij jouw eigen, herkenbare en betrouwbare huisstijl die een goede indruk achter laat op je ideale klant.

Waarom is kleurgebruik zo cruciaal in een huisstijl?2023-12-31T14:06:34+01:00

Kleuren wekken emoties en associaties, nieuwe gedachten en ideeën bij je op. Het juiste kleurenpalet dat passend is voor jouw bedrijf kan de gewenste gevoelens overbrengen. Bijvoorbeeld: blauw straalt vertrouwen uit en geel wordt vaak geassocieerd met zon, zomer, plezier en vrolijkheid. Een rode tekst op een website trekt snel de aandacht. Wat is er aan de hand? Is er hier iets gevaarlijk? Terwijl je een groen gekleurde button snel aanklikt omdat dat goed voelt. Groen is veilig…
Wanneer je kleuren goed in zet word jouw huisstijl dus nog effectiever.

Hoe beïnvloedt typografie de boodschap van een bedrijf?2023-12-31T14:00:33+01:00

Het gekozen lettertype bepaalt de uitstraling van de boodschap die je als merk wil uitdragen. Een strak en modern lettertype kan bijvoorbeeld passen bij een innovatief imago, terwijl een speels lettertype een gevoel van creativiteit kan overbrengen. Het lijkt misschien klein, maar lettertypes hebben een aanzienlijke impact.

Waarom zijn beelden en grafische elementen belangrijk in een huisstijl?2023-12-31T14:04:23+01:00

Beelden, foto’s spreken vaak meer dan woorden. Die zin heb je vast al vaker gehoord… Maar het klopt wel. Beelden versterken de boodschap van jouw bedrijf en dragen een steentje bij aan de herkenbaarheid. Op sociale media is een herkenbaar beeld cruciaal voor een effectieve huisstijl. Je wil bij je publiek opvallen terwijl deze door de berichten heenscrollt, toch?

Hoe draagt de ’tone of voice’ bij aan de identiteit van een bedrijf?2023-12-31T14:06:04+01:00

De ’tone of voice’ is de klank in jouw communicatie. Hoe praat en presenteer je je als bedrijf. Een informele, vriendelijke toon kan een persoonlijk en benaderbaar imago creëren, terwijl een formelere toon weer eerder professionaliteit uitstraalt. Het is een essentieel onderdeel van de algehele huisstijl.

Ook interessant:

Ga naar de bovenkant