Een visitekaartje of naamkaartje is een klein kaartje, meestal van karton, waarop de contactgegevens van een persoon of bedrijf staan vermeld. Wanneer je zo’n kaartje aan iemand geeft kan deze makkelijk contact met je op te nemen. 

Waar en wanneer geef je een visitekaartje af?

In de meeste gevallen geef je je visitekaartje persoonlijk af wanneer je met iemand in gesprek bent geweest. Je geeft een herinnering aan jou en jouw bedrijf mee in de vorm van een visitekaartje. Of je stuurt je visitekaartje mee met een bestelling die is geplaatst via jouw webshop.

Voordat je begint aan een ontwerp voor je visitekaartje is het dus handig om te bedenken wat je wil dat mensen die het kaartje krijgen van jou moet onthouden.

Een visitekaartje heeft twee kanten: benut ze allebei!

Visitekaartjes van Beauty Concept waarop alle gegevens staan die nodig zijn voor de klant.

Allerlei zaken zijn het waard om te vermelden op een naamkaartje, maar wat is nu handig… en wat is noodzakelijk?
Vaak zie je dat er op de ene kant van het kaartje het logo, een slogan en eventueel een naam word vermeld en aan de andere kant de overige gegevens. Zoals hierboven :)

Wat is belangrijk om te vermelden?

Ga na wat belangrijk is voor jouw klant om contact met je te zoeken. Maak je kaartje vooral duidelijk en overzichtelijk. Hoe meer tekst je op je kaartje zet, hoe kleiner deze tekst gedrukt moet worden om het allemaal te laten passen. Wanneer een klant meer informatie wil over je bedrijf kan hij of zij dat immers opzoeken op je website, vragen via e-mail of hij belt je op… aan de hand van de informatie die je op het naamkaartje hebt gezet.

10 waardevolle tips die je kunt vermelden:

  1. Bedrijfsnaam en logo
    Als bedrijf zet je je bedrijfsnaam en logo op je kaartje. Hoe vaker je logo wordt gezien, hoe beter dat is voor je herkenbaarheid. Je logo kun je combineren met je bedrijfsnaam wanneer deze al niet in het logo is verwerkt.
  2. Je eigen naam
    Voor een klant is het fijn om je persoonlijk aan te kunnen spreken. Vooral wanneer je met deze persoon hebt gesproken voor je je visitekaartje afgaf. Mocht je met meerderen werkzaam zijn in je bedrijf, zorg dan ook dat ieder een eigen kaartje heeft met zijn of haar eigen naam.
  3. Telefoonnummer
    Een beller is sneller, die regel geldt tegenwoordig nog steeds. Vooral wanneer je persoonlijk contact wil opnemen. Zet dus je vaste zakelijke telefoonnummer en/of je zakelijke mobiele nummer op je kaartje. Wil je iemand je persoonlijke nummer geven? Schrijf dit dan in het bijzijn van hem/haar op je kaartje, maar laat het er niet standaard op drukken om zakelijk en privé gescheiden te kunnen houden.
  4. E-mail adres
    Veel correspondentie gaat via de e-mail, even een snelle vraag, een opmerking of een offerte aanvraag. Handig voor je klant wanneer jouw eigen e-mailadres vermeld is op het kaartje dat je afgeeft. Hier geldt ook: ben je met meerderen werkzaam? Vermeld dan naast een algemeen mailadres, bijvoorbeeld info@rooijenburg.nl ook een gepersonaliseerd mailadres op het kaartje. Jouw klant kan dan via bijvoorbeeld, ardiella@rooijenburg.nl rechtstreeks contact leggen.
  5. Heb je een website?
    Vermeld deze dan op je kaartje. Voor je klant is het fijn om nog eens op te zoeken wie jij bent en wat voor zaak je hebt. Waarschijnlijk kan je klant via je website ook makkelijk contact met je leggen. Het is niet nodig om een compleet adres te plaatsen. Wanneer je op je kaartje www.rooijenburg.nl vermeld is genoeg. Je klant komt dan vanzelf op http://rooijenburg.nl/. Die eerste vermelding is dus duidelijk genoeg en staat mooier op je visitekaartje.
  6. Adres en openingstijden van je winkel, kantoor of misschien een bezoekadres?
    Is er een plaats waar mensen jou kunnen bezoeken? Dan is het handig om dit op je kaartje te vermelden. Overweeg of je openingstijden wil vermelden op je kaartje. Dit kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld twee maal in de week spreekuur houd of je winkel op bepaalde tijden open is. Werk je vanuit huis en wil je daar geen mensen ontvangen, vermeld dan maar geen adres…
  7. Slogan
    Heb je een toepasselijke slogan die bij je bedrijf hoort? Een kreet waar mensen je aan herkennen? Heb je als bedrijf een speciale missie? Overweeg dan of je deze ook op je visitekaartje een plaatsje wil geven.
  8. Social media
    Ben je actief op Social media? Denk aan LinkedIn, Facebook of Instagram… Vaak zie je op de visitekaartjes de betreffende logo’s gedrukt staan. Wanneer je bedrijfspagina op Facebook of Instagram jouw bedrijfsnaam bevat, kunnen mensen deze pagina zo snel opzoeken.
  9. Extra aandacht trekkers
    Geef aandacht aan je speciale aanbieding of call to action met teksten als ‘download mijn gratis ebook’, ‘schrijf je in voor mijn nieuwsbrief’,  of maak ruimte op je kaartje voor een leus of een boodschap voor jouw bedrijf.
    Trek de aandacht met een foto van jezelf. Jij hebt ze vast ook, visitekaartjes waarvan je niet meer weet van wie ze afkomstig zijn. Een foto kan daarbij helpen.
  10. QR code
    Zet op je kaartje een toepasselijke QR code. Bijvoorbeeld om makkelijk een website te bezoeken, of stuur mensen naar jouw eigen aanbiedingspagina op je website.
    Als je zelf een QR code wilt maken kan dat heel makkelijk via: http://qrcodetotaal.nl/maken. Kies je design, je logo, je kleur en download je eigen QR code.

QR code waarmee je naar de website van rooijenburg word gestuurd.

Online zijn er veel mogelijkheden om zelf je kaartje te ontwerpen. Met bovenstaande tips kom je vast een heel eind.
Bedenk dat je als (startende) ondernemer bij je eventuele opdrachtgevers of potentiële klanten wil opvallen tussen alle andere bedrijven. Het kaartje moet uitstralen waar jij als bedrijf voor staat, of wat jouw missie is. En daarbij moet je ook je huisstijl in de gaten houden. Dus lettertypes-, kleur-, foto-, taalgebruik….

Maak met deze tips jouw eigen kaartje, of laat mij het voor je doen… <<neem contact op>>

 

 

Meer om te lezen:

Blijf op de hoogte:

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang de laatste updates, inspiratie en exclusieve aanbiedingen direct in je inbox.

Wat je kunt verwachten:

  • Interessante mailtjes over huisstijlen, grafische vormgeving en toegankelijke content
  • Tips en tricks om je huisstijl te verbeteren,
  • Exclusieve aanbiedingen en kortingen

Schrijf je nu in en ontvang regelmatig de laatste updates in je inbox!