Herkent jouw klant jouw bedrijf aan je huisstijl, aan je advertentie, je Facebook bericht of je auto?
Om herkenbaar te zijn of te worden is het belangrijk dat je de huisstijl van je bedrijf goed en consequent toepast. Jouw huisstijl geeft immers weer waar jouw bedrijf voor staat en wat je als bedrijf graag wil overbrengen naar je klanten en toekomstige klanten.

Een eerste indruk maak je maar één keer
En laat dat dan meteen de juiste zijn! Een huisstijl bepaalt wat voor indruk de klant van jouw bedrijf krijgt. Bijvoorbeeld als accountant wil je betrouwbaar, zakelijk en correct overkomen. Heb je een hippe koffiebar dan wil je trendy, gezellig en uitnodigend uitstralen, toch?
Je moet goed bedenken wat je wil uitstralen om een goede en juiste indruk achter te laten. En dan niet alleen de eerste keer, maar ook de keren daarna. Hoe vaker namelijk dezelfde (soort) uitingen voorbijkomen via offline en online media, hoe sneller je bedrijf word herkend. En door deze herkenbaarheid bouw je vertrouwen op bij je klanten.

Jouw eigen huisstijl
Een huisstijl is uniek voor jouw bedrijf. Het staat voor wat jij voor boodschap wil overbrengen zowel als bedrijf als persoon. Een huisstijl kopiëren van een ander heeft dus geen zin. Je kunt natuurlijk wel inspiratie opdoen bij andere bedrijven, maar uiteindelijk moet het wel op jouw bedrijf van toepassing zijn wil je geen verkeerde indruk achter laten.
Waaruit bestaat een huisstijl?
- je naam
- je logo
- gebruikte kleuren en kleurencombinaties
- gebruikte lettertypes
- beeldmateriaal
- eventueel ook geluid.
Al deze elementen ziet je klant terug op je briefpapier, visitekaartjes, flyers, offertes, e-mails, bedrijfskleding, visuals op social media maar ook je website en de belettering van je auto… Door dit consequent toe te passen creëer je een duidelijk beeld van je bedrijf.

Waar je allemaal aan kunt denken
Het is goed voor de uitstraling van je bedrijf om na te denken over de volgende zaken. En noteer voor jezelf (en eventueel je personeel) hoe je ermee om gaat.
Logo gebruik
Waar plaats je je logo? Bijvoorbeeld: op jouw briefpapier staat je logo in kleur. Staat je logo hier linksboven, doe dat dan ook bij je offerte en je factuur.
Heb je van jouw logo ook een versie die je op een gekleurde ondergrond kunt plaatsen. Op een foto die je wil posten op Facebook. Heeft je logo een doorzichtige achtergrond? Of plaats je dan een zwart/wit versie van je logo?
Font
Welk font gebruik je voor drukwerk? Is dat hetzelfde als voor je documenten in Word, het font van je facturen en offertes, de platte teksten op je website? Heb je hetzelfde font voor je platte tekst als voor je koppen? Ook in grootte of kleur?
Kleuren
Welke kleuren horen bij jouw merk? Komen deze kleuren terug in het interieur van je winkel? Op je website en je drukwerk? Gebruik je voor ‘jouw’ kleuren de nummers van de verschillende kleurtypes zoals CMYK, RGB en PMS zodat deze kleuren ook overal hetzelfde zijn?
Fotografie en video
Plaats je op Facebook en Instagram foto’s en/of video’s met eenzelfde sfeer? Heb je een bepaald filter wat je hiervoor gebruikt? Gebruik je hiervoor ook teksten (en ja, ook in ‘jouw’ font?)
Dus…
Probeer je huisstijl op al je uitingen toe te passen.
Offline en online.
Voor de herkenbaarheid van je bedrijf.
Voor de juiste uitstraling.
En uiteindelijk voor jou, het krijgen van leuke klanten!