DEEL OP:
De Huishoudbeurs: herkenning met een vleugje nieuwe verrassingen
De kracht van herkenning van een huisstijl is weer eens bewezen tijdens ons bezoekje aan de Huishoudbeurs!
“Daar zijn we weer!” Met een glimlach wijzen we naar de bekende zwarte letters met oranje stip van de Blokker. Natuurlijk een van de stands die we standaard bezoeken.
Maar het is slechts één van de vele bekende merken die we tegenkomen op de Huishoudbeurs 2024. Van de groene citroen van Hello Fresh, de gele cirkel in het blauwe vierkantje van de Lidl, het pompoenkleurige logo van Butternut tot de blauwe letters van Blue Wonder… We zien veel huisstijlen die we herkennen van televisie, uit de winkelstraat en online.
Nostalgie
Als in een déjà vu slenteren we langs de vele stands. We zien kleurencombinaties, logo’s en slogans die een gevoel van nostalgie oproepen. Het is inmiddels 5 jaar geleden dat we hier waren, maar de herkenning is er meteen.
We glimlachen bij de retro-vibe van Tupperware. Zien van veraf de stand van Sun en staan in de rij bij de Nederlandse Staatsloterij om te kijken of we een prijs winnen met ons entreeticket.
Welke BN’er we ook herkenden maar wie is het ook al weer…
Bij elke lus in de rij komen we die ene bekende Nederlander tegen… Die ene die heeft meegedaan met Mafs… Maar hoe heet ie ook alweer?!
De Huishoudbeurs: een vertrouwd avontuur met een vleugje verrassing. Een dag vol inspiratie, herkenning en nieuwe ontdekkingen. En bovenal, een ode aan de kracht van huisstijl.
De kracht van herkenning van je huisstijl
We kennen het allemaal: je loopt door de winkelstraat en ziet van veraf al het vertrouwde blauwe logo van AH. Of je bent op zoek naar een nieuwe stofzuiger en Cool Blue komt meteen in je op. Een sterke huisstijl zorgt voor herkenning bij consumenten.
Het is dat krachtige instrument waarmee je je merk kunt onderscheiden van de concurrentie. En een band van vertrouwen met je klanten creëren.
Ervaren van een visuele identiteit
De kleuren, het logo, de typografie; alle elementen van een huisstijl dragen hun steentje bij aan de beleving van je merk. Denk daarbij aan de huiselijke sfeer van de Hema of de strakke, moderne uitstraling van Apple. De visuele identiteit van een merk beïnvloedt hoe we het product of de dienst van dat bedrijf ervaren.
Op de Huishoudbeurs was de kracht van herkenning overal zichtbaar. De bekende huisstijlen van de grote merken trokken de aandacht van al het winkelende publiek, die van stand tot stand liepen, met een steeds voller wordende boodschappentrolley. Bij de stand van Sun is een aanbieding, bij die van Omo kun je de beursaanbieding scoren en bij dr. Oetker kun je een stuk pizza proberen.
Herkenning van je huisstijl werkt… echt!
Zo zie je maar, wanneer het publiek je herkent trek je de aandacht met je huisstijl. En het publiek komt als eerste naar jouw stand, in het geval van deze beurs. Het publiek herkent je merk, is er mee vertrouwt en wil graag bij jouw stand gaan kijken wat je in de aanbieding hebt.
Blokker, die ken je waarschijnlijk wel
Als voorbeeld Blokker: dit bedrijf had een grote stand die goed zichtbaar was vanaf de ingang waar wij binnenkwamen. Er waren gangpaden gemaakt met rekken voorzien van allerlei artikelen die je kon kopen.
Dit waren naar mijn idee dezelfde artikelen die in alle winkels liggen. En in bijna elk dorp is er wel een Blokker, toch? Dus die schuursponsjes, kaarsjes of kunstbloemen kun je ook daar gaan kopen.
Hoe opvallend is het dan dat de stand vol met publiek staat die alles bekijken. En veel mensen zochten en/of kochten er iets, zijn super enthousiast over hun aankoop, sjouwen dat de hele dag mee. Allemaal omdat het Blokker is: lekker vertrouwd, ze leveren bekende artikelen, dat zijn goede spulletjes, dat weten we.
Verrassende merken met frisse huisstijlen
Maar de Huishoudbeurs is meer dan alleen herkenning. Het is ook een plek waar we verrast worden door nieuwe merken en frisse huisstijlen. Een mooie plek om je merk en je bedrijf te presenteren aan het grote publiek!
We zagen er, voor ons onbekendere merken, met innovatieve producten en gedurfde visuele identiteiten die ons nieuwsgierig maken. We laten ons verleiden door kleurcombinaties, typografieën en slogans die we nog niet eerder hebben gezien.
Ken jij bijvoorbeeld Oma’s Brievenbustaart? Vrolijke sokken van Dedoles? En herken jij al de strakke huisstijl zonder poespas van Dit Is Dressing? Is een lekkere dressing trouwens…
Oma’s brievenbustaart consistent doorgevoerd
Er is goed nagedacht over de styling van de stand. De huisstijl komt hier overal terug. Daardoor herken je het bedrijf meteen wanneer je bij thuiskomt gaat Googelen naar Oma’s brievenbustaart.
Zoals de stand eruitzag, je krijgt het idee dat een gezellige oma al die taarten aan het bakken is met verse appels. Zo is de sfeer van de website ook. Warm, gezellig, huiselijk, je ruikt de geur van de taart al bijna. Op de beurs wel, op de website niet natuurlijk. Maar je begrijpt wat ik bedoel.
De huisstijl is consistent doorgevoerd van de Huishoudbeurs tot website, online en offline… en herken je dus meteen.
Een sterke huisstijl is dus cruciaal voor het succes van een merk. Het zorgt voor herkenning, onderscheid je van de concurrentie en beïnvloedt de merkbeleving op een positieve manier.
Conclusie: De kracht van huisstijl is essentieel voor je bedrijf
De Huishoudbeurs heeft ons dit jaar maar weer eens laten zien dat huisstijl een onmiskenbaar deel is van marketing en branding. De kracht van herkenning, de emoties die kleuren en logo’s oproepen, en de impact op de merkbeleving; het was allemaal duidelijk zichtbaar op de beurs.
Dit blog heeft je hopelijk geïnspireerd om na te denken over het belang van huisstijl voor jouw eigen merk of bedrijf. Het is een waardevolle investering die je helpt om je te onderscheiden van de concurrentie, een unieke identiteit te creëren en een loyale klantenkring op te bouwen.
Huistijl en handboek in 10 stappen
Wil je meer weten over hoe je zelf een sterke huisstijl kunt creëren? Dan is mijn programma “Huisstijl en handboek in 10 stappen” wellicht iets voor jou. In dit programma help ik je stap voor stap om je eigen huisstijl te ontwikkelen. Aan het einde van de 10 stappen heb je een compleet huisstijlhandboek met alle praktische richtlijnen voor je bedrijf.
Ik help je graag om je merk of bedrijf naar een hoger niveau te tillen met een unieke en professionele huisstijl.
Tot snel!
PS inmiddels weten we wie het was, hoor… in de rij bij de Staatsloterij. Een deelnemer uit seizoen 2021, uit Limburg 😃
En het was, zoals altijd, weer een supergezellige dag! Slenteren over de huishoudbeurs met Marja: alle boodschap shoppers op wieltjes ontwijken, proeven van meestal, maar soms ook niet, lekkere hapjes en drankjes. Veel verschillende verkopers aanhoren en producten op ons gemakje bekijken, koffie drinken, bijkletsen en met onze nieuwe spulletjes weer voldaan naar huis.